Міністерство юстиції запроваджує інноваційну систему надання електронних послуг, зокрема,з реєстрації актів цивільного стану. Це революційний відхід від старої пострадянської забюрократизованої та корумпованої системи надання адміністративних послуг населенню. Редакція вирішила протестуватиїї можливостіта“відвідати”кабінет електронних сервісів.

Унікальна модель

Реформу надання адміністративних послуг заступник міністра Гія Гецадзе назвав найважливішою реформою відомства. «Раніше, аби зареєструвати бізнес або провести реєстрацію цивільних актів, люди стояли в чергах, і багато хто платив хабарі, були посередники, різні схеми. Іноді черги створювались штучно, щоби громадяни шукали інші шляхи вирішення. Тепер Міністерство юстиції відмовилось від функції реєстрації. Ця функція перейшла до місцевогосамоврядування, нотаріусів та авторизованих юридичних осіб. Це означає, що ми прибрали начальника із системи», – підкреслив Гецадзе.

Таким чином, вертикальну систему замінено здоровою конкуренцією між органами місцевогосамоврядування, відділами ДРАЦС та нотаріусами, а кількість надавачів адмінпослуг майже подвоїлась. «Вчора у нас було 4,5 тисячі реєстраторів без мотивації, сьогодні – 7 тисяч нотаріусів з нормальними зарплатами, мотивацією та відповідальністю. Це означає, що ми отримуємо додатково більше 7 тисяч маленьких будинків юстиції без видатків з держбюджету. Це – унікальна українська модель», – розповідає Гія Гецадзе.

veb2

Однак кардинальні зміни цим не обмежуються. Відомство створило електронний ресурс – веб-портал «Звернення у сфері державної реєстрації актів цивільного стану» за адресою http://dracs.minjust.gov.ua. Цей ресурс обіцяє реєстрацію цивільних станів без черг і хабарів, так би мовити, «в три кліки». Ми вирішили перевірити, чи дійсно система забезпечує економію часу, грошей і нервів.

Спрощене спілкування

veb1

На порталі легко зареєструватися, оскільки детально прописані всі кроки, які необхідно зробити користувачу. На електронну пошту приходить лист, пропонуючи перейти за посиланням та підтвердити, що це саме ви і ви бажаєте бути зареєстрованим користувачем цього ресурсу.

veb3

«Послуги, які можна отримати за допомогою цього порталу, можна умовно розбити на три категорії: подати заяву, записатися на прийом та поставити питання просто через Інтернет. Не треба нікуди йти, це дуже зручно і економить ваш час. Крім того, ви можете додати відскановані копії документів, які будуть потрібні для формування заяви, та оплатити послуги банківською карткою», – розповідає Євген Демченко, автор серії вебінарів про електронні послуги Міністерства юстиції, IT-консультант громадських організацій. Записано вже чотири вебінари, і ті, кому потрібна докладна консультація з користування кабінетом електронних сервісів Мін’юсту, можуть знайтиїх у соцмережі Фейсбук на сторінці «Електронне урядування спрощує спілкування»https://www.facebook.com/igovUA/

На сторінці звернень щодо реєстрації актів цивільного стану одразу ж можна обрати необхідне серед плаваючих вікон. Є можливість подати заяви про державну реєстрацію шлюбу, народження дитини, розлучення, смерті та зміни імені.

Наодинці з анкетою

Обираю подання заяви про державну реєстрацію розірвання шлюбу. Перед тим, як натиснути на кнопку «подати заяву», бачу таку рекомендацію: «Зробіть три простих кроки: 1. Оберіть вид заяви; 2. Оберіть відділ ДРАЦС; 3. Заповніть форму заяви». Натиснувши першу кнопку, маю обрати з трьох типів заяв: «Про розірвання шлюбу подружжя, яке не має дітей»; «Про державну реєстрацію розірвання шлюбу на підставі рішення суду» та «Про розірвання шлюбу відповідно до статті 107 СКУ».

veb4

Ймовірно мені підійде другий тип заяви, однак збиває з пантелику третій варіант заяви, оскільки я не знаю напам’ять, що таке стаття 107 СКУ і чому її винесено в окремий тип.

Пошуковик Google приходить на допомогу, і я з’ясовую, що «стаття 107 Сімейного кодексу України» регулює розлучення за заявою одного з подружжя, якщо іншого визнано зниклим безвісти, недієздатним або засуджено за скоєння злочину до позбавлення волі на строк не менше трьох років.Лише перший крок, а безGoogl’у не обійшлося. Чому такого пояснення немає тут – не зрозуміло.

veb5

Отже, мені потрібний саме другий тип заяви. Йдемо далі. Зверху електронної анкети, яку потрібно заповнити, автоматично висвітлюється номер та вид звернення, дата його формування і вид заяви. Потрібно обрати, чи формуєте ви спільну заяву, чи окремо, як чоловік або дружина. Я маю вказати прізвище до розірвання шлюбу та прізвище, яке хочу мати після розірвання шлюбу, ім’я, по батькові, дату народження, місце народження та місце проживання, громадянство та стосунок до військової служби. Наступне поле анкети – який за рахунком шлюб розривається. Цікаво, що бігунком передбачено аж двадцять шлюбів. Потрібно також заповнити поля, вказавши серію, номер та дату видачі паспорта. Ким він виданий, а крім того, вказати номер ідентифікаційного коду. Однак один розділ в мене лишається незаповненим – «Відомості щодо сплати держмита». Я маю вказати суму, номер квитанції, дату сплати та найменування кредитно-фінансової установи. Але ніде на сайті я не бачу відомостей про те, який зараз розмір такого держмита, і як я можу сплатити його, коли вже заяву майже заповнено і могла б відправити її на опрацювання.

Починаючи заповнювати заяву на реєстрацію розлучення онлайн, слід мати при собі вже відскановані копії паспорту, свідоцтва про шлюб, ідентифікаційного коду та копію витягу з рішення суду.

Порівнюючи розділи цієї електронної анкети зі зразком заяви, яку раніше потрібно було писати від руки у своєму відділі ДРАЦС, я розумію, що в електронний вигляд переведено, по суті, старі вимоги. Паперова заява формувалася за стандартним зразком «Прошу зареєструвати розірвання шлюбу на підставі рішення суду …». А далі потрібно було вказувати ті ж дані: прізвище, ім’я, по батькові, дату і місце народження, громадянство, місце проживання, відношення до військової служби, який за рахунком шлюб, яке прізвище бажаєте мати після розірвання шлюбу.

Дані, котрі тепер не потрібно вказувати – де було зареєстровано вже розірваний шлюб із номером та датою актового запису, та відомості про кількість спільних дітей віком до 18 років. Також у заяві старого типу обов’язковою вимогою були підписи обох осіб, що розривають шлюб. Тепер, коли заяву можна заповнити онлайн, одна з проблем (коли, наприклад, суд прийняв рішення про розірвання шлюбу, враховуючи той факт, що відповідач не з’являвся на судові засідання) вирішується автоматично.

Підсумовуючи, маю визнати, веб-портал звернень у сфері державної реєстрації актів цивільного стану Міністерства юстиції значно економить час, дозволяючи уникнути поїздок до відділу ДРАЦС, черг, погодження та очікування. Однак до заповнення анкет на цьому ресурсі потрібно готуватися, маючи при собі, краще одразу у відсканованому вигляді, необхідні документи. Було б також добре, щоби в електронному вигляді можна було не просто подати заяву на розірвання шлюбу на підставі рішення суду, але й сам позов до суду, таким же чином, онлайн, отримуючи запрошення на судові засідання. Будемо сподіватися, це ще попереду. Адже зараз всі подружжя, котрі хочуть розлучитися та мають спільних дітей, все одно мають пройти кількамісячну тяганину в суді – із паперовими зверненнями, довідками, поїздками на засідання та очікуванням.

Поки ж зрозуміло, що реформа стосується лише функцій, які раніше виконували виключно співробітники відділів ДРАЦС. Однак і це спрощення процедури значно полегшить життя багатьом українцям.

Матеріал підготовлено в рамках інформаційної кампанії
“Електронне урядування спрощує спілкування”.

 

You may also like

Leave a reply