За даними Міністерства фінансів України, за 2023 рік до Державного бюджету України надійшло 2,7 трлн грн. Значна сума з цих надходжень отримана за рахунок грантів від міжнародних партнерів, однак більша половина була сплачена бізнесом у вигляді податків, з яких найбільші суми: 448,4 млрд грн податку на додану вартість; 206,9 млрд грн податку з доходів фізичних осіб; 167,4 млрд грн акцизного збору; 143,8 млрд грн податку на прибуток. Як бачимо, за абсолютною величиною надходжень акцизний збір серед інших податків входить у чільну трійку.
Тепер проаналізуємо основні товарні складові надходжень акцизного збору. Серед основних груп підакцизних товарів у доходах Державного бюджету на 2023 рік було враховано надходження акцизного збору від тютюнових виробів (питома вага 49%), пальне (29%), транспортні засоби (9%), алкоголь (8%), електроенергія (6%).
Слідами «тютюнової тіні»
Майже половина надходжень від акцизного збору формується за рахунок тютюнових виробів. Можливість швидкого заробітку, високий попит на сигарети та алкоголь завжди сприяли процвітанню тіньового ринку цих товарів. Детальний аналіз причин та динаміка основних показників ринку була наведена в дослідженні фахівців Інституту соціальноекономічної трансформації, CASE-Ukraine та Економічної експертної платформи.
Аналіз даних Державної податкової служби щодо офіційних виторгів підакцизної продукції (тютюн, алкоголь, пальне) за 2023 рік свідчить про їх поступове зростання протягом першого півріччя, досягнення максимальних значень у серпні 2023-го (без урахування передноворічного грудня для алкогольної продукції) та подальше зменшення (тінізацію) у вересні–грудні вказаного року.
Так обсяги виторгів тютюнової продукції зменшилися з 11,8 млрд грн у серпні до 9,5 млрд грн у грудні 2023-го або на 19%, алкоголю – на 17%, пального – на 11%.
Чому існує тіньовий ринок підакцизних товарів?
Спробуємо розкрити це питання на прикладі знову ж таки ринку тютюнових виробів. Сьогодні в Україні акциз на тютюн складає 60 євро за 1000 цигарок або приблизно 50 грн з пачки, яка містить 20 сигарет. Тобто, контрафактна пачка сигарет (без сплати акцизного збору та ПДВ) може коштувати 30-40 грн, тоді як вартість легально виробленої чи імпортованої продукції зі сплатою всіх податків буде в межах 90 грн. Тобто налагодивши технологічно нескладне виробництво чи контрабанду цигарок зловмисники мають можливість заробити значні суми коштів за рахунок нелегального продажу контрафактної продукції. Динаміка офіційних продажів цих виробів у 2023 році дає можливість зробити припущення про 35 млрд грн тіньового обороту цигарок та близько 20 млрд втрат доходів бюджету.
Тепер про регіональний розріз тіньової торгівлі тютюновими виробами. Можна було б зробити припущення, що на зменшення легального ринку вплинули макроекономічні показники, зменшення доходів населення, зменшення кількості споживачів тощо, однак проведений аналіз свідчить про значні регіональні відхилення в змінах споживацьких тенденцій. Так, у Черкаській області споживання зменшилося на 45%, Хмельницькій, Тернопільській, Львівській, Рівненській на 25–35%, Вінницькій, Київській та в Києві на 5–10%. При тому саме в Рівненській, Львівській та Тернопільській областях працюють тютюнові фабрики, які мають аномальні показники зі сплати податків.
У березні та квітні 2024-го обсяги легальних продаж тютюнових виробів в Україні почали зростати (приріст 17%), однак у Закарпатській, Львівській, Хмельницькій та Черкаській областях у квітні досі спостерігається негативна динаміка.
Тепер подивимося на реакцію влади на зростання тіньової торгівлі підакцизними товарами.
На початку року відбулася низка подій, які змінили тренд процвітання тіньового ринку торгівлі підакцизними товарами, це, зокрема, зустріч ТСК Верховної Ради України з питань економічної безпеки з послами G7, засідання комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики й проведення робочої групи з питань протидії тіньовому ринку тютюнових виробів, на яких було заслухано керівників правоохоронних органів, податкової служби та Генеральної прокуратури з цих питань.
Однак така адміністративна робота щодо вчинення тиску на контролюючі органи з боку законодавчої гілки влади має бути системною й не повинна припинитися, допоки не буде скорочено рівень тіньових оборотів до 5–10%. Нещодавні дослідження Kantar свідчать, що в березні 2024-го загальний рівень нелегальної торгівлі тютюновими виробами знизився до 19,1%. Зменшилася як частка підробленої продукції (до 8,7%), так і частка продукції, яка маркована надписом Duty Free або призначена для експорту, але нелегально продається в Україні (до 9,2%). При тому 32% підробленої продукції – цигарки, які мають ознаки підроблених акцизних марок (виробники – «Юнайтед Тобако», «Маршалл Файнест Тобакко», VK Tobacco FZE, «Українське Тютюнове Виробництво»). Бачимо й наявність на тіньовому ринку продукції, що маркована надписом Duty Free або призначеної для експорту (виробники – «Винниківська тютюнова фабрика» та «Юнайтед Тобако»). Основні канали розповсюдження нелегальної продукції: кіоски 33%, магазини 30%, вуличні торговці 19%, відкриті ринки 13%.
Нарешті ми добралися до нових законодавчих ініціатив щодо підвищення ставок акцизного збору. У Верховній Раді зареєстровано новий законопроект щодо перегляду ставок акцизного податку на тютюнові вироби від 18.03.2024 р. № 11090 та низку альтернативних проектів законів до нього. Основною його метою є поступове підвищення специфічних ставок акцизного податку з цигарок до досягнення мінімального рівня, встановленого Директивою Ради 2011/64/ЄС з одночасним підвищенням таких ставок на тютюн, промислові замінники тютюну та зменшенням їх розміру для тютюновмісних виробів для електричного нагрівання (далі – ТВЕН), визначення ставки акцизного податку на тютюнові вироби в євро та уточнення окремих положень адміністрування акцизного збору.
Із 1 липня цього року мінімальний акциз на цигарки й інші тютюнові вироби має зрости до 63,45 євро на 1000 штук. Протягом 2026–2028 років мінімальний акциз на них зростатиме на 5% щорічно, досягнувши в 2028 році рекомендованих в ЄС 90 євро, а ставка акцизного податку на ТВЕНи за цей самий період підвищиться до 72 євро. Акциз на ТВЕНи буде на 20% нижчим. Це, з одного боку, відповідатиме підходам ЄС, з іншого – стимулюватиме споживання ТВЕНів, де за оцінками експертів відсутні підробки та майже нульова тіньова частка, а з іншого – ця продукція є продукцією меншого ризику, відповідно до досліджень FDA. Таке рішення влади видається виваженим й із високою ймовірністю буде підтримано Верховною Радою України. Окрім підвищення ставок акцизів на тютюнові вироби, законопроект передбачає також їх підвищення на пальне та окремі види алкогольних напоїв.
Публічні дані та електронні сервіси протидії тіньовій торгівлі
Із метою посилення контролю за роздрібною торгівлею тютюновими виробами, фахівці аналітичних центрів створили електронну мапу, на якій щомісячно оновлюються дані про стан роздрібної торгівлі тютюновими виробами в розрізі областей України та найбільших громад. На ній відображаються найгірші і найкращі області та громади, надаються числові показники падіння або зростання виторгів. Важливою також є свідомість споживачів нелегальних тютюнових виробів, які заради економії на пачці цигарок у 10–20 грн, віддають у тіньовий оборот значні суми коштів, які могли б піти на фінансування тих же Збройних Сил України. Сподіваємось, що спільні зусилля законодавців, перевіряючих та контролюючих органів, бізнес-спільноти та аналітичних центрів дадуть стійкий позитивний результат у 2024 році. Експерти очікують, що нарешті буде перезавантажено Бюро економічної безпеки за участі міжнародних експертів, а також Податкову та Митну служби. Всі ці заходи мають значно підвищити ефективність контролю за підакцизною групою товарів та принести до держбюджету додаткові десятки млрд гривень.
Джерело: Юридичний вісник України