Верховна Рада підтримала законопроект з питання захисту боржників при врегулюванні протермінованої заборгованості.

У законопроекті № 4241 запропоновано утвердити деякі правила до кредитонадавачів, зокрема, колекторських компаній, при врегулюванні протермінованої заборгованості.

Правила: 1) етична поведінка, належна співпраця з боржником; 2) сповіщення боржника про приєднання колекторської організації наглядати за протермінованою заборгованістю та/або відступлення права вимогу новому кредитору; 3) складання договорів лише з юридичними особами, які в  Реєстрі колекторських компаній; 4) сповіщення НБУ про складання з колекторською компанією договору; 5) спостерігати за діями залучених колекторських компаній та консультувати, щоб усунути порушення; 6) обов’язок припинити договір з колекторською компанією в односторонньому порядку в разі її виключення з Реєстру колекторських компаній або порушення правил етичної поведінки (два і більше разів за рік).

Документ рекомендує сформувати правила взаємодії зі споживачем (його представником) в період врегулювання протермінованої заборгованості (вимоги етичної поведінки).

Комунікативна співпраця з боржником може відбуватись у формі особистих чи телефонних переговорів, надсилання повідомлень (текстових, голосових та інших повідомлень, зокрема, без залучення персоналу, замінивши автоматизованим рішенням), надсилання поштових відправлень (за місцем проживання або за місцем роботи).

Перша комунікація зі споживачем має бути прозора: кредитор/колекторська компанія має повідомити своє найменування, ПІБ або індекс особи — представника, правову підставу взаємодії та розмір протермінованої заборгованості, а на вимогу споживача — надати документи, що підверджують інформацію, періодом семи робочих днів.

В Документі запропоновано НБУ надати повноваження реалізації спостереження за додержанням банками, іншими фінансовими установами та особами, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, а також колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, зокрема, вимог до взаємодії зі споживачами при врегулюванні протермінованої заборгованості (правил етичної поведінки).

В період складання договору на одержання кредиту позичальник повинен бути заздалегідь сповіщений, що може бути переданий для стягнення колекторам. Кредитор має мати договір про співпрацю з колекторською компанією виключно з реєстру НБУ.

Вимоги до колекторів: 1) колекторські організації відкрито сповіщають (на сайтах, безпосередньо за місцем надання послуг) про вимоги до етичної поведінки; 2) колектор повинен попередити позичальника про компанію-кредитора, надати протягом десяти днів на вимогу документи про співпрацю; 3) зберігати протягом трьох років записи розмов з позичальником або поручителем.

Колекторам заборонено: взаємодіяти з позичальником до надання відповідного договору з кредитором; залучати третіх осіб, які не є сторонами договору; вимагати взяти на себе зобов’язання від близьких, поручителів, представників позичальника; телефонувати після 20.00 до 8.00, використовувати номер засекречений, телефонувати частіше двох разів за 24 години; сповіщати неправдиву інформацію про розмір боргу та наслідки несплати; говорити від імені представників державних органів; застосовувати надписи на конвертах «виконавчий документ», «рішення про стягнення», «повідомлення про виселення».

В Документі за порушення пропонують такі санкції: письмове застереження регулятора (НБУ); штраф 51 тис. грн — 102 тис. грн; тимчасову заборону на здійснення діяльності; виключення з Реєстру колекторських компаній.

За матеріалами LexInform

You may also like

Leave a reply