22 листопада у столичному готелі Radisson Blu Hotel відбувся V Форум з конкурсного права, організований Асоціацією правників України. Захід став символічним завершенням низки історичних подій сфери: з’явилися професія приватного виконавця та інститут банкрутства фізичних осіб, запрацював новий Кодекс, а за ініціативи судової палати для розгляду справ про банкрутство та за сприяння АПУ створено видання про застосування його норм. Врешті, 20 листопада було сторено СРО арбітражних керуючих — його очолив член АПУ, керуючий партнер ТОВ «Правова Константа» Микола Лукашук.
У дискусії взяли участь безпосередні стейкхолдери зазначених подій — вони підбили перші підсумки останніх змін та обговорили подальші перспективи розвитку галузі.
Відкрили захід Денис Бугай, Президент Асоціації правників України, партнер VB PARTNERS, адвокат та Ірина Сербін, партнерка Ario Law Firm, арбітражна керуюча, Голова Комітету АПУ з конкурсного права, програмна координаторка форуму. Навіть без огляду на власний скептизицм щодо ініціативи створення Форуму 5 років назад, нині Денис Бугай визнає, що у підсумку — це не просто майданчик для обміну думок, а реальний драйвер для змін. Він привітав колег з результатами реформування, та наголосив на подальшій необхідності консолідації арбітражних керуючих:
«Ми дуже раді, що значна плеяда представників АПУ була обрана до керівних органів. Однак, вибори вже минули, тож наразі необхідно об’єднатися і рухатися вперед, відстоювати інтереси професії, отримувати ще більше прав для самоврядування. Лише у ньому буде майбутнє».
Місяць дії оновленого Кодексу. Перші враження та перспективи розвитку — чи готові правники до змін?
Обговорення розпочав модератор першої сесії, Руслан Сидорович, партнер Ario Law Firm. Він підкреслив — втілені зміни можна назвати тектонічними, адже філософія сфери змінена фундаментально: фактично, здійснено свідомий крок до повного перезавантаження галузі.
Щодо новел Кодексу, експерти дійшли до висновку — досі незрозумілими залишаються певні аспекти його застосування. Ключова причина — відсутність практики, адже місяць дії оновленого кодексу — недостатня кількість часу для конкретних результатів.
Зокрема, законодавець відійшов від регламентації — відповідно до оновлення, учасники процесу отримали повну свободу у застосуванні норм. За словами Тараса Тарасенка, народного депутата України, причина наявного непорозуміння лежить саме серед суддів — вони отримали повноваження, однак досі не розуміють процедури їх застосування та користуються попереднім досвідом:
«Судді поки не розуміють дискреції, їм потрібні чіткі правила. Однак процес потребує часу, а Кодекс поки їх не встановлює». Головною ж причиною проблем на думку депутата є відверто погана комунікація. Він зазначив, що задля її вирішення вже створена робоча група при Мін’юсті, яка відповідатиме за питання щодо застосування кодексу.
Стосовно цього Сергій Жуков, суддя Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду зауважив, що процедурі варто навчатися всім учасникам процесу:
«Ми постійно намагаємося віднайти синергію та взаємопорозуміння — надавати відповіді та розуміти власні прогалини. Кодекс справді значно покращений, однак без винятку всім учасникам варто навчитися його користуванню, а нам — розуміти об‘єктивні шляхи його покращення».
Крім того, суддя детально проаналізував поточний стан справ. Так, відповідно до наведеної статистики, ініціатива у банкрутстві є не за боржниками, а за кредиторами, а 82 % підприємств ліквідовуються. Закон про відновлення платоспроможності, пан Жуков назвав таким, що має «ліквідаційний характер» та висловив сподівання, що з введенням в дію оновлень ситуація зміниться.
У свою чергу, для продажів майна збанкрутілих осіб вже все готово — у цьому учасників запевнив Олексій Соболєв, директор ДП «ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ». За його словами, перший аукціон вже відбувся, тож процедура успішно відтестована. Крім того, створена система прозорих аукціонів — запущено більше 40 майданчиків та підписано протокол акту. Перша оцінка експертом процедури впровадження новел позитивна: ринок реагує нормально, держава вже працює, — адже швидкість обробки даних на високому рівні:
«Все в межах регламенту — ми проблем не вбачаємо». Однак він зауважив, що, природньо, проблем очікувати варто — зокрема, з початком масових розглядів навали справ. Без огляду на це, пан Соболєв переконаний – є всі причини стверджувати про позитивний результат.
У підсумку, Руслан Сидорович зазначив: «Зміни незмінно є болючими, адже це — завжди виклик. Він підкреслив — потрібно включатися до процесу, постійно аналізувати. У свою чергу, Юліан Хорунжий, старший партнер Ario Law Firm, наголосив на необхідності обережного та свідомого підходу до будь-яких питань: «При підготовці змін важливою є виваженість. Ми не повинні поспішати».
Підсумки практики & ключові виклики. «Переваг набагато більше за маленькі недоопрацювання».
Детальніше про практику говорили під час другої сесії, модерував яку Микола Ковальчук, старший партнер L.I.GROUP.
Зокрема, про відкриття проваджень у справах про банкрутство розповіла Олена Волянська, партнерка Юридичної групи LCF, арбітражна керуюча, адвокатка. За її словами, законодавцем повністю змінені критерії їх порушення. Зокрема, збільшена кількість вимог до боржника у процесі подачі заяви — відтепер він зобов’язаний надавати будь-які докази своєї неплатоспроможності.
Крім того, боржник звільнений від сплати судового сбору, в той час, як кредитор продовжує сплачувати його в повному обсязі. За словами пані Волянської, це – окремий дискусійний кейс, який може призвести до процедурних ускладнень.
Про наступний етап — розпорядження майном, говорили разом з Діаною Козловською, керуючою партнеркою Elite Consult Group, адвокаткою, арбітражною керуючою. За її словами, тут до новел кодексу виникає найбільша кількість питань. Поняття процедури володіння змінено, а революційним є той факт, що «без наявності плану санації до етапу розпорядження підійти буде неможливо. Інакше — ліквідація». Досягненням нового кодексу пані Козловська назвала обмеження строку на мораторій.
У свою чергу, Антон Молчанов, радник Arzinger, нагадав, що наявні проблеми існували задовго до впровадження новел. Врешті, експерти дійшли до висновку, що шлях до вирішення проблем лежить у формуванні єдиної судової практики.
Найпрогресивніший розділ в оновленому кодексі — реалізація майна, адже критика стосовно нього — мінімальна. У цьому переконаний Роман Загрія, керуючий партнер ЮК PRAVO GARANT, арбітражний керуючий. Ключовою зміною він назвав розподіл обов’язків між замовником та оператором, а головною новелою — встановлення відповідальності замовника за якість та зміст оголошення.
Під час третьої сесії, експерти обговорили питання реалізації політики неплатоспроможності фізичних осіб, разом з модератором, Олександром Удовиченко, радником ADER HABER. Зокрема, Олена Коробкова, виконавча директорка Незалежної асоціації банків України розповіла, що модель такої реалізації вже створена та буде працювати. Оптимізм, за її словами, викликає позитивна оцінка її механізму кредиторами. У свою чергу, Сергій Наріжний, суддя господарського суду Київської області, виокремив низку прогалин моделі, серед яких низька проінформованість суспільства про процедуру та значна її вартість. Щодо ризиків зловживання, пан Наріжний підкреслив: «Слід віддати належне законодавцю — норми ставлять боржника у відповідні жорсткі рамки і спрямовані на виключення будь-якої можливості зловживання».
Врешті експерти дійшли до висновку, що основною складністю нинішньої системи є неокресленість.
21 листопада. Створення СРО. Як це було та що далі.
На завершення заходу, Голова та представники органів СРО розповіли про закулісні деталі виборчого процесу та подальші плани розвитку професії. За їх словами, вибори були напруженими, однак відкритими та продуктивними. Тепер колеги планують об‘єднати зусилля задля подальшого розвитку:
«Тепер ми єдина команда, яка буде працювати на благо професії», — зазначив Микола Лукашук. У цьому його підтримав Сергій Донков, радник ЮФ EVRIS, підкресливши — наявні можливості дозволяють з легкістю напрацювати багато якісних результатів, лише за допомогою консолідації: «Ми маємо спільно удосконалити функціонал, обговорити конретні речі – запустити процеси та змусити механізм працювати».
За словами Миколи Лукашука, наразі вже активно розроблюються дизайн бренду та сайт СРО. Крім того, НААКУ спільно з Мін’юстом вже розпочали діалог щодо положення про контроль арбітражних керуючих, роботу над вирішенням питання щодо реєстрації організації та плануванням створення рад в регіонах.
У підсумку, на прохання модератора сесії, Сергія Боярчукова, керуючого партнера «Алєксєєв, Боярчуков і партнери», новообрані члени Дисциплінарної комісії Вячеслав Лецкан та Вадим Кизленко запевнили учасників, що інституція не буде «катівнею»: «Ми обіцяємо чесно та неупереджено захищати порядних арбітражних керуючих».
Номінація «Визнання року – 2019».
На завершення Форуму відбулося традиційне щорічне нагородження головних учасників ринку банкрутства. Ініціатором нагороди є Ario Law Firm — вже втретє учасники форуму шляхом таємного голосування обирають переможців у трьох номінаціях.
За результатами цьогорічного голосування переможцями стали:
У номінації «Найкраща юридична фірма у сфері банкрутства» — «L.I.Group»;
У номінації «Найкращий арбітражний керуючий» — Олена Волянська;
Та, врешті, у номінації «Найкращий суддя» перемогла Ніна Камша, заступниця голови Господарського суду Дніпропетровської області.
Відзнаки Асоціації правників України за вагомий внесок у розвиток сфери в Україні отримали:
Руслан Сидорович, Юліан Хорунжий, Сергій Алексєєв, Юрій Моісєєв, Проект ЄС «Право-Justice», Незалежна асоціація банків України та видання «Банкрутство та ліквідація».