19 травня відбулося засідання Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації (НКРЗІ). На ньому було прийнято рішення про зниження розрахункових такси за термінацію трафіку (ставки інтерконекту) з 12 коп/хв. до 8 коп /хв. з 1 січня 2021 року.
Це рішення є сферою компетенції виключно НКРЗІ. Воно було прийняте шляхом відкритого голосування після спільних обговорень з учасниками ринку, та потім передане на реєстрацію до Міністерства юстиції України.
lifecell засуджує багаторазові спроби втручання та тиску різноманітних неуповноважених організацій на Міністерство юстиції під впливом учасників ринку, незацікавлених у цьому рішенні.
Нагадаємо, що 28 травня Американська торговельна палата в Україні (АСС), надіслала листа Міністру юстиції з проханням відкласти рішення НКРЗІ про зниження ставки інтерконекту. Таке звернення Палати не враховувало позицію всіх членів АСС та позицію галузі телекомунікацій, адже перегляд ставки інтерконекту було підтримано, окрім lifecell, ще дев’ятьма українськими операторами/провайдерами.
Аналогічні звернення до Мінюсту надійшли від інших асоціацій, таких як Федерація роботодавців України та Спілка Українських Підприємців. Вказані асоціації не можуть висловлювати позицію галузі телекомунікацій, бо до їх складу входить лише один представник ринку – ПрАТ «Київстар».
3 червня Міністерство юстиції України звернулось до Державної регуляторної служби України (ДРС) із запитом щодо рішення НКРЗІ про зниження ставки інтерконекту та отримало відповідь, що документ має ознаки регуляторного акту.
Наголошуємо, що рішення про внесення змін до розрахункових такс за послуги пропуску трафіку (ставки інтерконекту) не вперше проходять реєстрацію в Міністерстві юстиції України. У 2018 та 2016 роках аналогічні зміни вже вносились НКРЗІ в розрахункові такси.
При цьому Міністерство юстиції України жодного разу не зверталося до Державної регуляторної служби України та оцінювало відсутність необхідності погодження з цією службою як таке, що відповідає вимогам законодавства.
Чергове зниження ставки відбувалося за тим самим сценарієм, що й раніше. Але з невідомих причин цього разу до процесу було долучено Державну регуляторну службу України. І ДРС вирішила діяти у повній протилежності до свого власного лозунгу, зазначеного на сайті цієї організації – «Руйнуємо бар’єри для чесного бізнесу в Україні!».
Встановлення розміру ставки інтерконекту є сферою компетенцій виключно НКРЗІ. Законодавством не передбачено необхідність погодження в Державній регуляторній службі України цього рішення, оскільки воно не є регуляторним актом в розумінні Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Перегляд розміру ставки інтерконекту є зміною тарифу, який відповідно до Положення про НКРЗІ регулятор встановлює самостійно, й не потребує погодження з ДРС.
На думку lifecell, тариф не може встановлювати правове регулювання. Відповідно вимоги ДРС щодо підготовки аналізу регуляторного впливу, додаткового оприлюднення рішення НКРЗІ та погодження його з уповноваженими органами є незаконним та спрямованим на те, щоб це рішення не набуло чинності.
Україна зобов’язана імплементувати принципи регулювання в галузі телекомунікацій в межах Угоди про асоціацію. І зниження, яке здійснюється НКРЗІ з 2015 року, повністю відповідає тенденції зміни розмірів ставки в країнах ЄС.
Аргументи про відсутність обговорення зміни розміру ставки також є спробою ввести в оману Міністерство юстиції та громадськість, оскільки усі учасники ринку неодноразово мали змогу висловити свою думку на проведених нарадах. Протоколи нарад підтверджують ті питання, які на них обговорювались.
Зниження ставки інтерконекту призведе до:
- зменшення собівартості дзвінка на мережу іншого оператора мобільного зв’язку. А це – черговий крок до усунення бар’єру на ринку у вигляді значної диференціації між вартістю дзвінків всередині мережі та на інші мережі;
- виникнення можливості для споживачів користуватися збільшеними об’ємами пакетних хвилин на міжмережеві дзвінки, що дозволить споживачам не звертати увагу на мережу якого оператора телекомунікацій вони телефонують;
- усунення штучного обмеження потреб споживачів щодо спілкування з абонентами інших операторів;
- збільшення обсягу послуг міжмережевого спілкування;
- розвитку конкуренції на ринку послуг мобільного зв’язку.
lifecell оцінює відмову Департаменту реєстрації та систематизації правових актів Міністерства юстиції України реєструвати нормативний акт, який подано на реєстрацію у повній відповідності до закону, як юридично необґрунтовану й таку, що гальмує розвиток конкурентного ринку в сфері телекомунікації та виконання Україною зобов’язань, прописаних в Угоді про асоціацію з ЄС.
lifecell — український діджитал-оператор, що надає справжню свободу спілкування. За допомогою доступного високошвидкісного мобільного Інтернету lifecell відкриває сучасні можливості мобільної комунікації для всіх категорій користувачів незалежно від віку чи знань технологій. Оператор належить Turkcell — турецькому постачальнику конвергентних телекомунікаційних і технологічних послуг. Станом на кінець першого кварталу 2020 року активна 3-місячна абонентська база lifecell становила 7,5 млн. користувачів.
Діджитал-оператор lifecell пропонує тарифи та послуги, які є зручними та вигідними для користувачів розумних пристроїв. До цифрового портфоліо сервісів і продуктів компанії також входять: багатофункціональний месенджер BiP, захищене хмарне сховище lifebox, мобільний платіжний сервіс тощо. Діджитал-оператор реалізовує низку проектів, спрямованих на розвиток «розумного міста», покращення безпеки громадян і запуск мереж IoT (Інтернету речей).