Останнім часом, лібералізація умов світової торгівлі, ровиток світових платіжних систем, покращення логістичних мереж все більше сприяють інтернаціоналізації бізнесу по всьому світу.
Наразі, на жаль, використання бізнес-стратегій інтернаціоналізації є мало поширеним серед українського малого та середнього бізнесу у порівнянні з українськими великими підприємствами та МСБ країн Європи.
Зважаючи на важливу економічну та соціальну роль МСБ в Україні, забезпечення рівного доступу до можливостей інтернаціоналізації здатне створити необхідні передумови для економічного зростання України.
Важливий вплив на інтернаціонаціоналізацію малого та середнього бізнесу чинить регуляторне середовище.
За останні роки в Україні було здійснено ряд реформ, що покращили регулювання діяльності МСБ. Проте за даними опитування бізнесу, останні досить часто зустрічаються з проблемами щодо проходження дозвільних процедур, митниці, адміністрування ПДВ та здійснення міжнародних платежів.
Рівень інтернаціоналізації МСБ залежить не лише від регуляторного середовища, що встановилося у державі, а й від нерегуляторних факторів.
Щодо нерегуляторного середовища, то починаючи з 2013 року було започатковано велику кількість ініціатив, метою яких є стимулювання розвитку малих та середніх підприємств та подолання бар’єрів, що негативно впливають на можливості цього розвитку.
Більшість програм були створені у тісній співпраці між міжнародними інституціями, урядом України та громадянським суспільством. Разом з тим, важливим залишається питання поінформованості українських підприємців щодо можливостей використання вищезгаданих програм з метою підвищення ефективності ведення підприємницької діяльності та отримання ресурсів, необхідних для розвитку бізнесу.
Варто зазначити, що МСБ в Україні частіше стикаються з бар’єрами на шляху до інтернаціоналізації у порівнянні із великими підприємствами. Однак зважаючи на фундаментальну роль МСБ для української економіки, виникає об’єктивна необхідність в розробці ефективних механізмів, які б гарантували рівний доступ до можливостей інтернаціоналізації, а отже сприяли більшому використанню потенціалу МСБ, що у свою чергу здатне посилити економічне зростанню України.
Для надання рекомендацій уряду України з приводу покращення середовища функціонування МСБ та сприяння його подальшому розвитку та інтернаціоналізації було проаналізовано кращі міжнародні практики. В обраних країнах був зроблений огляд регуляторного середовища за п’ятьма ключовим напрямками, пов’язаними із інтернаціоналізацією МСБ. Крім того, було проаналізовано ініціативи, що були впроваджені в цих країнах для стимулювання розвитку МСБ, за трьома напрямками.
У результаті було сформовано рекомендації та оцінено їх економічний ефект. Для оцінки економічного ефекту запропонованих рекомендацій було розроблено багаторівневу методологію. Так, із метою розуміння статусу кво було обраховано Індекс інтернаціоналізації України у 2015 році. Додатково, отриманий показник було порівняно із значеннями до підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Показники інтернаціоналізації України було порівняно із результатами 27 європейських країн у 2015 році.
Внаслідок впровадження запропонованих рекомендацій очікується зростання показників інтернаціоналізації України від 0.45 балів у 2015 році до 0.73 балів у 2020 році, де 1 є максимальний рівнем інтернаціоналізації МСБ, а 0 – мінімальним. Отриманий результат дозволить піднятися Україні на третє місце серед країн Європи за сприятливістю середовища для інтернаціоналізації МСБ.