Переваги спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності є причиною реєстрації блогером ФОП. При цьому, не всі категорії доходів можна отримувати на спрощеній системі оподаткування. Тому, рішення блогера реєструвати чи не реєструвати ФОП залежить від джерел і категорій отримуваних ним доходів.
Що дозволить блогеру офіційна реєстрація як ФОП на спрощеній системі оподаткування?
- Використовувати переваги спрощеної системи оподаткування.
Для ФОП, що перебувають на третій групі єдиного податку – не платників ПДВ, встановлена ставка 5% єдиного податку проти 18% податку на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО) та 1,5% військового збору (далі – ВЗ), встановлених для фізичних осіб. Отримані в результаті провадження господарської діяльності та оподатковані доходи фізичної особи – платника єдиного податку, не включаються до складу доходу фізичної особи. Це призводить до економії на податках в розмірі 14,5% з сукупного доходу. - Дозволяє простіше взаємодіяти із замовниками контенту чи реклами (компаніями).
Якщо українська компанія виплачує дохід фізичній особі (не ФОП), така компанія виконує функції податкового агента та утримує 18% ПДФО та 1,5% ВЗ, а залежно від обставин – і 22% єдиного соціального внеску (ЄСВ), при проведенні такої виплати, або іншими словами – сплачує податки у джерела виплати за фізичну особу. Стосовно виплат від закордонних компаній на користь фізичних осіб – резидентів України, розмір податків у джерела виплати (withholding tax) буде різнитися в залежності від юрисдикції. Натомість контрактуючись із ФОП-блогером, відносин податкового агентства у компаній не виникатиме, а відповідно замовник не буде сплачувати податки за фізичну особу.
- Вести діяльність законно.
Якщо у блогера є стабільний дохід від рекламодавців – це може кваліфікуватися як господарська діяльність. За провадження діяльності без реєстрації або без подання повідомлення про початок здійснення господарської діяльності – передбачена адміністративна відповідальність (штраф від 17 000 до 34 000 гривень з конфіскацією (або без такої) отриманих коштів). - Сплата мінімального ЄСВ.
Здійснюється для нарахування стажу та доступу до окремих видів соціальної допомоги. Проте, на період дії воєнного стану та 12 місяців після його припинення або скасування сплата ЄСВ є добровільною.
Дохід та сценарії монетизації блогу
Сценарій 1: «Рекламні інтеграції та контент на замовлення»
Це найбільш простий та прозорий сценарій монетизації блогу. Винагороду можна отримувати на ФОП. При цьому сценарії у блогера є замовник резидент чи нерезидент України, з яким укладається господарський договір. Слід звернути увагу на: (1) предмет договору, та (2) наявність у ФОП необхідних КВЕД на момент укладання договору в реєстрі платників єдиного податку (можна перевірити через електронний кабінет платника).
Для рекламних послуг ФОП-блогер, як правило, використовує наступні КВЕД: КВЕД 73.11 «Рекламні агентства»; КВЕД 73.12 «Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації»; КВЕД 73.20 «Дослідження кон’юнктури ринку та виявлення громадської думки»; КВЕД 82.30 «Організування конгресів і торговельних виставок».
Також, залежно від виду діяльності блогера, можна розглянути наступні КВЕД: КВЕД 59.11 «Виробництво кіно- та відеофільмів, телевізійних програм»; КВЕД 59.12 «Компонування кіно- та відеофільмів, телевізійних програм»; КВЕД 63.12 «Веб-портали»; КВЕД 63.99 «Надання інших інформаційних послуг»; КВЕД 74.20 «Діяльність у сфері фотографії»; КВЕД 74.30 «Надання послуг перекладу»; КВЕД 90.03 «Індивідуальна мистецька діяльність».
Оплату потрібно отримувати на банківські «бізнес» рахунки ФОП. Приймати оплату на картку чи рахунок фізичної особи забороняється. Отримувати оплату від нерезидентів та надсилати їм платежі, використовуючи небанківські установи, ризиковано з огляду на позицію податкових органів України.
Сценарій 2: «Дохід від YouTube»
Дохід від YouTube включає дві складові: винагороду за розміщення реклами та авторську винагороду. Розберемо по черзі.
ФОП на спрощеній системі оподаткування не може отримувати роялті, тобто плату використання або надання права на використання об’єктів права інтелектуальної власності.
Винагорода за розміщення реклами (зокрема Google AdSense) могла б бути отримана на ФОП і оподаткована за ставкою 5% єдиного податку. Така винагорода не повинна класифікуватися як роялті, оскільки за розміщення контенту плата не стягується: «Надсилаючи Контент у Сервіс, ви надаєте YouTube глобальну, невиключну, таку, що не вимагає сплати роялті та що може бути передана та субліцензована, ліцензію на використання Контенту» – Умови користування YouTube.
Відповідно, винагорода сплачується за демонстрацію реклами. Проте, це не єдине джерело монетизації YouTube.
Дохід від спонсорства визнається роялті. Умови користування YouTube закріплюють: «Починаючи з 1 червня 2021 року, усі виплати, які ви маєте право отримувати від YouTube за умовами інших угод, укладених між вами та YouTube (наприклад, виплати в рамках Партнерської програми YouTube, спонсорства чи Суперчату), вважатимуться роялті». Відповідно до Податкового кодексу України до доходу платника єдиного податку – фізичної особи-підприємця не включається роялті. Такий дохід є доходом фізичної особи та підлягає оподаткуванню за ставкою 18% ПДФО та 1,5% ВЗ.
Враховуючи, що дохід від YouTube має змішаний характер, його не рекомендовано отримувати на ФОП.
Для інших платформ підхід є аналогічним: слід поставити питання, як класифікується виплата за політиками платформи, договором з нею та в платіжних документах? Якщо вона безпосередньо класифікується як роялті або нараховується за авторський контент – її слід отримувати як фізична особа та оподаткувати за ставками ПДФО та ВЗ для фізичних осіб.
Сценарій 3: «Продаж брендованої продукції»
Питання оподаткування продажу брендованої продукції принципово залежить від того як отримується дохід.
Якщо продаж здійснюється ФОП-блогером, а оплата зараховується на рахунок ФОП, – цей дохід (а не прибуток) буде оподаткований за ставкою 5% єдиного податку. Рекомендовано обрати КВЕД 47.91 «Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет».
Якщо продаж здійснюється іншим магазином, а частина коштів від продажу перераховується блогеру, слід розібрати структуру відносин. Поширеними варіантами є:
- Варіант «роялті» – автор передав оплатно дозвіл (право) на позначення його найменування, логотипу, зображень, фрагментів твору тощо, на продукції та отримує відсоток від продажу продукції. З такого доходу підлягає сплаті 18% ПДФО та 1,5% ВЗ як фізичній особі. Дохід отримувати слід на особистий рахунок фізичної особи.
- Варіант «агент» – магазин забезпечує продактплейсмент для розміщення товару та бере комісію/надає рекламні послуги. Дохід можна отримати на ФОП. При цьому оподатковано буде весь дохід від продажу товару, а комісія магазину чи інші витрати не будуть вирахувані з бази оподаткування ФОП.
- Варіант «реалізація» – магазин купляє продукцію у ФОП та надалі перепродає таку продукцію споживачам. Дохід можна отримати на ФОП, а податок буде сплачений з вартості продажу магазину брендованого товару.
Сценарій 4: «Донати»
Можливість отримання донатів на ФОП нормативно не регулюється. З одного боку, податкова може зайняти позицію, що такий дохід не пов’язаний з господарською діяльністю і фактично є доходом фізичної особи як подарунок. З іншого боку, податкова може зайняти ліберальний підхід та вказати, що донати вважаються доходом ФОП – платника єдиного податку в розумінні Податкового кодексу України. В цьому питанні повної правової визначеності немає.
Сценарій 5: «Платформи для монетизації»
Зараз стали популярними платформи для збору платних підписок та донатів (українські проекти: Donatello та Goodzone; зарубіжні: By Me a Coffee, Patreon, Boosty тощо).
Як правило – дохід з цих чи аналогічних платформ є роялті та не може бути отриманий на ФОП, оскільки підписки/пожертви користувачів надають доступ до авторського контенту.
Отже, ФОП-блогеру потрібно бути дуже уважним з приводу класифікації категорій доходів, які він отримує та зважати на умови договорів/публічних оферт на підставі яких він отримує такі доходи. Інакше ФОП-блогер ризикує, що на отримані доходи будуть донараховані податкові зобов’язання та штрафні санкції.
Автор: Роман Крохмаль – юрист компанії Bona Lex