Невимушена атмосфера, жарти у команді впливають на зацікавленість персоналу та мотивацію. Але керівники уникають проявів гумору, аби втриматися у статусі серйозних.
Дженіфер Аакер з Наомі Багдонас, викладачі Стенфордської вищої школи бізнесу у своїй книзі «Humour, Seriously» надали 5 порад, як варто чи не варто жартувати на роботі, аби змінити на краще атмосферу у команді.
Дослідження підтверджують, що сміх може допомогти у роботі – керівники, які жартують, на 27 відсотків краще мотивують працівників, а персонал – на 15 відсотків успішніше залучається до праці.
Втім не всі жарти доречні. Авторки пропонують 5 порад:
- Не варто намагатися бути смішними
Диструктивно – це цинічний гумор. А тим паче влаштовувати в офісі стендап. Насправді рішення просте – не намагатися спиняти природні прояви гумору, які властиві будь-якій людині.
«Веселощі – це не те, що можна знести зверху вниз. Лідер не має диктувати умови культури спілкування. Його завдання – показати, що гумор вітається в колективі», – коментує Багдонас.
- Чіткіше демонструйте, що почуття гумору – це частина культури компанії (організації)
Намагайтесь не лише зауважувати окремі жарти, але й встановіть контакт з учасниками команди, які навчилися ефективно використовувати своє почуття гумору.
Підтверджуйте їх зусилля, не бійтесь призначати їн на керівні пости. Це щераз підказує, що дружня атмосфера є однією з цінностей вашої компанії. Це також – позитивний ефект від впливу керівників на своїх підлеглих.
- Звісно, не варто забувати про свій статус і стилістику гумору
У книзі авторки описують 4 різних стилі гумору: від невимушеного, достатньо стриманого до агресивного і здатного захопити всю увагу співрозмовника.
Не завжди вони однаково добре спрацьовують вподібних ситуаціях. Багдонас це підтверджує на власному досвіді: коли на старті своєї кар’єри вона не тільки починала проводити семінари для керівників, використання різних підколок дозволило їй отримати повагу аудиторії. Зараз, у професорській діяльності, коли проводить заняття зі студентами, такі жарти можуть зруйнувати мотивацію молодих людей.
- Невдалі жарти – це можливість для діалогу
Втім наслідки невдалого жарту можуть бути неочікуваними. Тому варто одразу встановити межі в команді і визначити чітко, що доречно, а що – ні. Гумор залежить від контексту. Але розуміння доречності приходить з досвідом і не завжди вдалим досвідом. Уникнути помилок складно.
Якщо є розуміння, що жарт викликав нерозуміння, не варто ховатися від відповідальності, а одразу вирішити це питання.
«Коли ми жартуємо, а хтось каже у відповідь, що не смішно і принизливо, найлегше сказати – просто не зрозумів жарт чи приймає надто близько до серця. Замість цього – визнайте, що жарт невдалий і проговоріть розбіжності», – рекомендують викладачі.
- Вибачитися. Готуйтесь до цього
Інколи просто обговорювати межі недостатньо. Якщо ваш жарт торкнув співрозмовника, готуйтесь вибачатися.
«Керівник, який не може вибачитися, диктує, що насмішки визначають корпоративну культуру», – зауважує Аакер.