Пробіг — один із ключових показників зношення транспортного засобу, тому водії покладаються на нього під час купівлі автомобіля. Однак ця цифра не завжди є точною, особливо для старих автомобілів. Одометр — це пристрій для вимірювання загальної відстані, яку транспортний засіб пройшов за час експлуатації; він часто стає мішенню шахраїв, які маніпулюють показниками та вводять покупців в оману.
carVertical — компанія з аналізу автомобільних даних — провела дослідження на основі перевірки історії вживаних автомобілів, щоб з’ясувати, чи існує взаємозв’язок між пробігом і маніпуляціями та чи зростає рівень аварійності зі збільшенням пробігу.
За пробігу понад 200 000 км, маніпуляції в Україні набувають дедалі більшого розмаху
Щойно транспортний засіб перетинає позначку 200 000 км, скручування одометра набуває широкого розмаху в Україні. 7,98 % автомобілів із пробігом від 200 000 до 250 000 км, перевірених carVertical, мали скручування пробігу. Дивно, але навіть транспортні засоби з найменшим пробігом (0-50 000 км) не застраховані від скручування — з відносно високим показником 4,25 %.
Для автомобілів із пробігом від 100 000 до 150 000 км, рівень маніпуляцій мав незначний приріст — з 4,05 % (50 000-100 000 км) до 4,39 %. Після 150 000 км, він підскочив майже до 5 % і зі збільшенням пробігу продовжував зростати.
Після 250 000 км на одометрі, рівень маніпуляцій зріс до 14,21 %. Ця тенденція ще посилилася: для транспортних засобів із пробігом від 300 000 до 350 000 км, показник підскочив до 20,22 %, а для транспортних засобів із пробігом від 350 000 до 400 000 км — до 24,67 %. Для перевірених автомобілів із пробігом понад 450 000 км, показник перевищив 28 % — тобто, шанс придбати автомобіль з маніпуляціями в цьому діапазоні пробігу становить приблизно 1 до 3.
Для транспортних засобів із меншим пробігом рівень пошкоджень незмінно високий
Ризик купівлі такого авто — лише одна з багатьох проблем, що турбують покупців уживаних автомобілів. Дослідження показують, що ймовірність пошкоджень, отриманих протягом терміну експлуатації, лишається незмінно високою у всіх групах пробігу, включно з транспортними засобами з малим пробігом.
Серед усіх транспортних засобів, перевірених carVertical, найчастіше потрапляли в аварії автомобілі з пробігом до 50 000 км — 54,67 % таких звітів мали записи про пошкодження. Дивно, але найвищі показники пошкоджень спостерігалися й серед інших транспортних засобів із малим пробігом.
Наприклад, понад 52 % авто з пробігом від 50 000 км до 100 000 км мали пошкодження. Цей показник лише трохи знизився до 51,56 % для транспортних засобів із пробігом від 100 000 до 150 000 км. В перспективі, рівень записів про пошкодження лишається майже незмінним — 51,5 % для авто з пробігом понад 500 000 км, що викликає занепокоєння.
«Щоб уникнути ризику купівлі авто, яке мало пошкодження в минулому, дедалі більше покупців вирішують перевірити історію транспортного засобу навіть до огляду», — пояснив Матас Бузеліс, керівник відділу комунікацій carVertical. «Знаючи, що будь-яка деталь авто була пошкоджена, покупці чи навіть дилери можуть відвезти його на огляд і пошукати сліди дешевих ремонтів. Якщо удар припав на передню частину, вони шукають корозію чи ознаки неякісного ремонту спереду. Це потенційно може допомогти з рішенням, чи варто купувати таке авто, чи шукати іншої нагоди».
Звіти про історію транспортних засобів можуть надати цінну інформацію про минуле автомобіля, зокрема історію пошкоджень та розбіжності показників одометра, що дозволяє покупцям усунути інформаційну асиметрію та краще зрозуміти реальний стан транспортного засобу. Це може допомогти з прогнозуванням можливих витрат на володіння та прийняттям зважених й обґрунтованих рішень.
Більшість українських покупців цікавляться авто з пробігом від 100 000 до 250 000 км
З усіх авто, перевірених українськими покупцями на carVertical, найпопулярнішими (20,97 %) були транспортні засоби з пробігом від 150 000 до 200 000 км. Автомобілі з пробігом від 200 000 до 250 000 км займають друге місце — 18,05 %, а авто з пробігом від 100 000 до 150 000 км — 16,71 % з усіх звітів про історію транспортних засобів у дослідженому діапазоні пробігу.
Згідно з дослідженням, багато українських покупців перетнули тривожний поріг у 200 000 км пробігу, де ризик придбати авто з маніпуляціями помітно зростає. Крім того, покупці цікавилися транспортними засобами з іще більшим пробігом. У межах цих діапазонів пробігу не лише зростає ризик купівлі «скрученого» авто, але й приблизно кожен другий з цих транспортних засобів також мав пошкодження, що свідчить про потенційні проблеми.
«Транспортні засоби віком від 3 до 5 років часто вважають «ласим шматком», що дозволяє уникнути швидкої амортизації та великого пробігу. Однак такі автомобілі можуть бути не по кишені багатьом людям, а популярним шляхом є пошук старіших варіантів із більшим пробігом на одометрі. Покупцям слід проявляти допитливість, коли треба дізнатися реальний стан транспортного засобу, а історія — не єдиний важливий фактор. Перед купівлею авто завжди слід проводити належний тест-драйв і фізичний огляд на надійній СТО», — пояснив автомобільний експерт carVertical Матас Бузеліс.
Методологія
У цьому дослідженні carVertical проаналізувала реальні звіти про історію автомобілів, отримані користувачами компанії з червня 2023 по червень 2024 року. Обробка мільйонів перевірок історії автомобіля дозволяє компанії бачити тенденції, інсайти й прогнози ринків уживаних автомобілів.