Верховна Рада України 3 жовтня 2017 року прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» (№2148-VIII), спрямований на модернізацію солідарної пенсійної системи та реалізацію заходів із збалансування поточних пенсійних надходжень і видатків.
Не ставлячи під сумнів актуальність цих заходів, вважаємо, що змістом пенсійної реформи має стати якісний перехід від успадкованої з минулого однорівневої солідарної системи до європейської соціальної моделі, що складатиметься щонайменше з трьох однаково важливих рівнів, які доповнюють одне одного та здатні забезпечити диверсифікацію джерел пенсійних виплат, в тому числі за рахунок індивідуальних пенсійних накопичень. Без поєднання цих джерел із модернізованою солідарною системою, заміщення втраченого заробітку пенсійними виплатами на рівні, що відповідатиме міжнародним стандартам, неможливе. Тому пенсійна реформа має бути продовжена в цьому напрямі.
Саме тому Перехідними положеннями Закону №2148-VIII передбачено із 01 січня 2019 року запровадити в Україні другий рівень пенсійної системи – накопичувальну систему загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (далі – НСПС), а Кабінету Міністрів України доручено до 01 липня 2018 року забезпечити створення всіх необхідних для цього інституційних компонентів та розробку нормативно-правової бази. Таке рішення було прийнято як наслідок публічного консенсусу між депутатами Парламенту і Урядом.
На виконання цих положень Закону Урядом затверджено План заходів із запровадження НСПС, головним виконавцем яких визначено Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку (далі – НКЦПФР). Однак, замість виконання урядового розпорядження, НКЦПФР продовжує «вивчення міжнародного досвіду», висуває «попередні вимоги», повертає суспільство у вир дискусій, які пройшли ще на початку 2000-х років, проводить численні презентації різних варіантів розробленої членами Комісії Концепції запровадження другого рівня пенсійної системи. Замість розбудови другого рівня в рамках європейської соціальної моделі, основу якої складають недержавні пенсійні фонди та компанії зі страхування життя, у цій Концепції під вивіскою “пенсійного реформування” пропонується за кошти платників податків створити ще одну громіздку монопольну структуру, яка не може бути визнана ефективною та стійкою до зловживань.
Все це затягує час і вже призвело до зриву термінів виконання окремих урядових завдань, а підміна конкретної роботи її видимістю ставить під загрозу публічний консенсус між депутатами Парламенту і Урядом щодо продовження Пенсійної реформи та запровадження другого рівня пенсійної системи.
Водночас, в липні 2017 року у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування» (реєстр. №6677), авторами якого є 59 народних депутатів України. Проект пройшов широке обговорення та всебічне дослідження на рівні уповноважених органів державної виконавчої і законодавчої влади, отримав рекомендацію про прийняття в першому читанні від Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики та банківської діяльності, схвалення академічної науки та експертного середовища.
На сьогодні в Україні загалом сформовано основні правові, економічні та організаційні передумови та засади функціонування третього рівня системи пенсійного забезпечення – добровільного створення власної пенсії та основні передумови запровадження другого рівня – НСПС. Разом із дванадцятирічним досвідом роботи системи недержавних пенсійних фондів (НПФ) та Адміністраторів НПФ в країні загалом склалася Концепція упровадження другого рівня системи пенсійного забезпечення, яка закріплена в Законах України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування та «Про недержавне пенсійне забезпечення».
Законопроект № 6677 спирається на цю Концепцію та врегульовує питання безпосереднього запровадження НСПС (створення інституційних компонентів системи, механізми захисту пенсійних активів та напрямки їх інвестування в перехідний період, та інше). Питання належного державного регулювання також можуть бути вирішені в рамках цього закону, як це і пропонується Комітетом ВРУ з питань фінансової політики та банківської діяльності.
Схвалення законопроекту № 6677 дозволить продовжити Пенсійну реформу та здійснити перехід до трирівневої моделі пенсійного забезпечення, яка позитивно зарекомендувала себе в сучасному світі. Країна отримає систему безпечного, захищеного і ефективного формування пенсійних накопичень громадян, які одночасно стануть потужним джерелом внутрішніх довгострокових інвестиційних ресурсів та економічного розвитку.
Сьогодні Україна поступово входить в новий політичний цикл – попереду вибори Президента і Парламенту, і якщо другий рівень пенсійної системи не буде запроваджено із 1 січня наступного року, як це визначено Законом, можливостей повторити цю спробу, щонайменше у найближчі чотири роки, не буде.
Закликаємо народних депутатів України, представників виконавчої влади, Національних комісій підтримати законопроект № 6677 та забезпечити неухильне виконання Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» (№2148-VIII) щодо термінів запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.
Вадим Бубняк, Голова Профспілки залізничників і транспортних будівельників України
Сергій Комишев, Голова Профспілки металургів і гірників України
Галина Третьякова, Генеральний директор Української Федерації Убезпечення (УФУ)
Тарас Козак, Координатор пенсійної групи ГП «Нова Країна»
Віталій Мельничук, Головний експерт групи «Реформа фінансово сектору та пенсійна реформа» Реанімаційного пакету реформ (РПР)
Андрій Рибальченко, Генеральний директор Української Асоціації Інвестиційного Бізнесу (УАІБ)
Тетяна Сальнікова, Голова Ради Української асоціації адміністраторів пенсійних фондів (УААПФ)
Олексій Кий, Президент Професійної Асоціації учасників Ринків капіталу та Деривативів (ПАРД)
Тетяна Шевкун, Директор Національної Асоціації недержавних пенсійних фондів України та Адміністраторів недержавних пенсійних фондів (НАПФА)