Компанія lifecell підтримує законопроект «Про електронні комунікації» №3549-1, так само як і інші важливі законопроекти, які винесено на порядок денний “IT Дня” у Верховній Раді 7 лютого 2017 року. Швидке прийняття цього пакету законопроектів і набуття ним чинності дозволить запровадити довгоочікувані і вкрай необхідні реформи в українській телеком-галузі, а також наблизить вітчизняний ринок до найкращих практик регулювання телекомунікаційних послуг в Європейському Союзі.
Наразі роздрібний ринок мобільного зв’язку характеризується наявністю антиконкурентної практики ціноутворення домінуючими операторами. Роздрібні ціни встановлюються виходячи з наявності ринкової влади операторів, а не собівартості, що повністю суперечить Європейським принципам. Наявні у НКРЗІ повноваження не дають їй змоги виправити цю ситуацію, як це було у країнах Європи, де регулятори мали такі повноваження та привели європейський ринок зв’язку у той вигляд, до якого ми всі прагнемо. В якості прикладу можна навести практику регулювання роумінгу в ЄС, де починаючи з 2007 року запроваджували обмеження на оптові та роздрібні ціни, а з середини 2017 запроваджують рівну вартість хвилини розмови в роумінгу та у домашній мережі.
В Україні, навпаки, вартість дзвінків на інші мережі може бути в кілька разів вищою за собівартість цієї послуги. До того ж, вартість однакового пакету послуг може дуже сильно відрязнятися в залежності від місцезнаходження абонента та від оператора, який є домінуючим у цьому регіоні. Ми вважаємо, що такі моменти безперечно підлягають регулюванню з боку держави.
Задля досягнення мети розвитку конкуренції та приведення ринку телекомунікацій до європейсько рівня, Регулятор повинен мати певні важелі впливу на гравців ринку. Тобто, в разі невиконання регуляторних зобов’язань домінуючим оператором, Регулятор повинен мати можливість накласти такі штрафні санкції, які будуть стимулювати операторів чесно конкурувати, а не сплатити штраф у розмірі 680 грн., або 1700 грн. при повторному порушенні та порушувати далі. Регулятор, маючи реальний важіль впливу на оператора, зможе реально розвивати ринок мобільного зв’язку, як наприклад у Польщі, де штраф може доходити до 3% від доходу оператора за минулий рік.
Що стосується реєстрації абонентів, слід зазначити, що залишилося дуже мало країн в ЄС, де можна й досі купити припейд-картку без реєстрації. Ця проблема є особливо актуальною з огляду на підвищені терористичні ризики та загальну ситуацію на кордонах нашої країни. Звичайно, потрібно встановити адекватні терміни запродження реєстрації, і ми готові працювати з Регулятором та іншими зацікавленими сторонами, щоб зробити реєстрацію абонентів максимально швидкою, ефективною і комфортною.
Два найбільші оператори мобільного зв’язку в Україні удвох мають ринкову частку понад 80%, що зумовлює їх зацікавленість у збереженні статуса-кво. Проте, якщо наша мета – забезпечити реальну конкуренцію на ринку та надати спражню свободу вибору абоненту – ми вважаємо , що проект закону «Про електронні комунікації» №3549-1 повинен бути затвердженим якнайшвидше.