Законодавець ініціює прийняття нового Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС України), в якому прописана важлива зміна, що суттєво вплине на процес доказування у податкових спорах.

Про це заявляє керівник податкової практики ЮК «Алєксєєв, Боярчуков і партнери» Роман Блажко.

Юристи, які займаються розв’язанням податкових спорів, неодноразово зіштовхувалися  в суді з тим, що податківці обґрунтовують законність своїх рішень обставинами, які не були вказані в акті податкової перевірки, чим коригують свою правову позицію залежно від ходу судового процесу.

Приміром, платник оскаржує податкове повідомлення-рішення (далі – ППР), яким, скажімо, йому було «знято» податковий кредит за нібито безтоварною операцією. Згідно з актом податкової перевірки завищення податкового кредиту обґрунтовується  відсутністю контрагента платника за місцезнаходженням та відсутністю у контрагента достатніх трудових і матеріальних ресурсів для проведення господарської операції.

«На підтвердження товарності операції платник подає до суду всі наявні первинні документи. Податковий орган уважно знайомиться з ними та знаходить там певні формальні дефекти. Після цього податковий орган обґрунтовує безтоварність господарської операції платника не тільки відсутністю його контрагента за місцезнаходженням та відсутністю у його контрагента достатніх трудових та матеріальних ресурсів, а ще й недоліками у первинних документах платника», – наводить приклад із практики Роман Блажко.

За його словами, чинний КАС України не регулює подібної ситуації та зменшує можливість юристів результативно захистити інтереси свого клієнта.

«З одного боку, податківці згідно з процесуальним законодавством не обмежені викладеними в акті перевірки аргументами. Тому в їхньому посиланні на додаткові обставини тяжко побачити якісь процесуальні порушення.  З іншого боку, посилання на додаткові обставини, яких не було вказано в акті перевірки, є нелогічним та підриває засади податкового контролю», – вважає юрист податкової практики ЮК «Алєксєєв, Боярчуков і партнери» Антон Гаврик.

Проект нового КАС України розв’язує цю колізію. Частина 2 ст. 77 проекту КАС України, зокрема, передбачає, що суб’єктові владних повноважень заборонено посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення.

«Це безумовно позитивна зміна для платників податків. Податківці не зможуть більше обґрунтовувати законність своїх рішень обставинами, які не були вказані в акті податкової перевірки, і коригувати свою правову позицію залежно від ходу судового процесу», – наголошує керівник податкової практики ЮК «Алєксєєв, Боярчуков і партнери» Роман Блажко.

You may also like

Законодавство

Виробник спиртного напою не може двічі оскаржити рішення органу сертифікації, але може скаржитися до Держпродспоживслужби

Набрав чинності наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Порядку оскарження рішень органів ...

Leave a reply