Минулого тижня під час зустрічі з громадськими організаціями міністр фінансів Олександр Данилюк підтвердив готовність і надалі підвищувати акцизи на сигарети. Експерти Реанімаційного Пакету Реформ також звернулися до міністра фінансів з власними пропозиціями щодо збільшення ставок акцизів на тютюн у 2017 році, та у довгостроковій перспективі у наступні роки.

Вочевидь, ця ініціатива, якщо вона буде започаткована, наштовхнеться на потужну протидію тютюнового лобі. В той же час, таке підвищення є неминучим, з огляду на потребу додаткових надходжень до бюджету, міжнародні зобов’язання та громадське здоров’я. Величина акцизних ставок була каменем спотикання ще під час голосування змін до податкового кодексу у грудні 2015 року. По ним так і не змогли домовитися голова податкового комітету Ніна Южаніна та міністр фінансів Наталія Яресько. Головна відмінність їх позицій полягала в тому Яресько пропонувала збільшити специфічну ставку акцизу на сигарети на 40%, тоді як Южаніна, вважала що 20% зростання буде достатньо (нагадаю, рівень інфляції минулого року становив 43%). Врешті решт парламент підтримав пропозицію Мінфіну.

Фінансові результати 4-х місяців 2016 року дають нам змогу пересвідчитися хто із високопосадовців був правий. Надходження в бюджет від запроваджених з 1 січня ставок акцизу почалися тільки з лютого. За даними Держказначейства за лютий-квітень 2016 року від тютюнових акцизів отримано 8,25 млрд. грн., що на 3,2 млрд. грн. більше ніж за аналогічний період 2015. Якщо припустити, що обсяг ринку той самий, то при ставках на 20% більших (варіант Южаніної, який не пройшов) додаткові надходження були б удвічі меншими ніж при діючих ставках (які зросли на 40% у варіанті Мінфіну).

Тобто, потенційні втрати бюджету у розмірі 1,6 млрд грн і є ціна лобі голови комітету. Відповідно, виникають питання. Чи готова зараз Южаніна публічно визнати, що її позиція була хибною і в подальшому вона буде підтримувати суттєве зростання ставок акцизу на тютюн? Як вона буде сприяти виконанню статті 352 Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, яка зокрема, передбачає «поступове наближення акцизних ставок на тютюнові вироби»? Мінімальний рівень акцизу в ЄС на 1000 сигарет складає 90 євро, тоді як в Україні – близько 15 євро. Чи підставили тютюнові корпорації голову комітету своїми розрахунками, чи це був її свідомий вибір на користь нижчих ставок, і, як бачимо, ймовірних втрат держбюджету?

За будь яких відповідей насмілюсь надати кілька порад міністру фінансів, адже саме від нього зараз залежить початок битви за акциз. Прислухайтеся до розрахунків справжніх фахівців, а не тому, з чим вам не буде давати проходу сигаретне лобі!

Залучайте союзників – ВООЗ, Світовий банк, громадські організації. Саме завдяки їх наполегливості надходження до бюджету від тютюнових акцизів зросли в Україні з 3,5 млрд грн 2008-го до 22,2 млрд грн у 2015-му. При цьому обсяги продажу зменшився з 125 млрд до 73 млрд сигарет.

Поширеність куріння в Україні за ці роки, за даними Держстату, скоротилася на 28%. Суттєве зростання тютюнових акцизів в усіх країнах дає подвійний виграш: доходи бюджету зростають, а люди менше курять, а отже менше хворіють та вмирають.

Андрій Скіпальський
Андрій Скіпальський,
Експерт Реанімаційного Пакету Реформ, керівник ГО Центр громадянського представництва Життя

 

Джерело: chp.com.ua

You may also like

Leave a reply