Як ми раніше повідомляли, Кабінет Міністрів постановою від 5 грудня 2023 р. № 1278 затвердив Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами.

Європейська Бізнес Асоціація інформує, що прийнятий документ містить низку неоднозначних моментів, що ускладнюють реалізацію довгоочікуваної реформи управління відходами, зокрема це стосується невизначеності статусу дозвільних документів підприємств у сфері управління небезпечними відходами та потенційного анулювання таких ліцензій:

1) відповідно до Закону «Про ліцензування видів господарської діяльності» № 222-VIII ліцензія на управління небезпечними відходами видається на необмежений строк. При цьому за перехідними положеннями Закону «Про управління відходами» № 2320-IX підприємства у сфері управління небезпечними відходами зобов’язані отримати відповідну ліцензію, але жодна норма прямо не визначає, що ліцензії, видані до набрання ним чинності, перестають діяти;

2) згідно з положеннями Закону № 222-VIII відповідні ліцензійні умови залишаються чинними у випадку зміни назви господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, якщо це не призводить до зміни предмета такої діяльності. У сфері відходів діяльність з «поводження з небезпечними відходами» змінила назву на діяльність з «управління небезпечними відходами»;

3) постановою № 1278 для отримання ліцензії вимагається наявність висновку з оцінки впливу на довкілля. Водночас, компанії, які почали свою діяльність до прийняття Закону про ОВД у 2017 р., не можуть отримати такий документ, адже їх діяльність давно розпочата, але натомість мають Висновки державної екологічної експертизи. Проте використати зазначені висновки, які мають аналогічну юридичну силу, з метою отримання ліцензії на управління небезпечними відходами неможливо, оскільки діючим Законом № 2320-IX змінено операції поводження з небезпечними відходами та номенклатуру небезпечних відходів, що підлягають ліцензуванню;

4) для отримання ліцензії на небезпечні відходи необхідно надати Дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів. Видача такого дозволу здійснюється Міндовкіллям протягом 30 календарних днів з дня отримання пакету документів;

5) навіть якщо припустити, що компаніям доведеться переоформлювати свої ліцензії, на це знадобиться час. Адже Постанову № 1278 з оновленими ліцензійними умовами було прийнято лише через 5 місяців після набрання чинності Законом № 2320-IX, в той час як від підприємств у сфері управління небезпечними відходами вимагається отримати ліцензію протягом шести місяців з моменту набрання Законом чинності.

Фактично, у компаній залишився місяць для отримання нової ліцензії, що є неможливим з ряду причин, наприклад, тільки для обов’язкової перевірки Міндовкіллям відповідності матеріально-технічної бази здобувача ліцензії вимогам законодавства відводиться 20 робочих днів. Також, у зв’язку з нещодавно прийнятими Національним переліком відходів, деякі види відходів, які раніше не відносились до небезпечних, отримають такий статус, що призведе до необхідності отримувати ліцензію на управління такими відходами додатковою кількістю суб’єктів господарювання. А новий Порядок класифікації відходів вимагає проведення лабораторних досліджень небезпечності відходів, які можуть тривати більше 6 місяців.

«Враховуючи відсутність правової визначеності регуляторних актів, а також нереальні строки для отримання нових ліцензій діючими ліцензіатами, вірогідність зупинки цілої галузі є досить високою. Це ймовірно вдарить по іміджу України та її подальшим євроінтеграційним перспективам. Єдиним рішенням у цій ситуації може стати підтвердження умов для збереження чинності ліцензій та відсутності необхідності отримувати нові ліцензії діючим підприємствам. Європейська Бізнес Асоціація закликає Уряд оперативно надати відповідні офіційні роз’яснення щодо наявної ситуації», – повідомили у Європейській Бізнес Асоціації.

Джерело: Lexinform

You may also like

Comments are closed.