Рубрика представляє моніторинг законопроектів, які впливають на діяльність малого та середнього бізнесу в Україні. Моніторинг законопроектів також включає результати голосування депутатських фракцій та груп, що відображється в загальному відсотку підтримки того чи іншого проекту. Окрім голосування, у цій рубриці ми пропонуємо вашій увазі коротку інформацію про сам проект/закон, а також вибірку публікацій у ЗМІ, коментарів експертів щодо його впливу та доцільності. Моніторинг проводиться щомісячно.
ЗМІ та експерти про проект:
Українська правда
Впродовж розгляду прем’єр-міністр Арсеній Яценюк заявив: «Дуже дивна статистика голосування. Мені зрозуміло, чому за цей закон не голосує «Опозиційний блок», мені зрозуміло, чому за цей закон не голосує «Воля народу» чи партія «Відродження». Але мені не зрозуміло, чому голосує проти цього закону партія «Батьківщина», яка не дає можливості повернути від олігархів теплокомуненерго».
«Тому я прошу, шановний пане голово (ВР), знову повернутися до голосування за цей закон, щоб партія «Батьківщина» як достойний член коаліції усвідомила свою відповідальність за те, щоб навести порядок в розрахунках на енергоринку і перестала покривати олігархів, які є власниками теплокомуненерго», – сказав Яценюк. Згодом він заявив: «Тепер мені зрозуміло, чому не голосує «Батьківщина», бо вони так само підтримують олігархів…». Більше читайте тут
Всеукраїнське Об’єднання Батьківщина
«Батьківщина» категорично проти ухвалення законопроекту про примусову реалізацію майна (№2956), адже він сприятиме новій хвилі «чорної» приватизації.
Про це заявила Голова фракції Юлія Тимошенко під час обговорення законопроекту про внесення змін до Закону України «Про введення мораторію на примусову реалізацію майна» (щодо механізмів впливу на підприємства-боржники).
«Сьогодні політичні сили, які представляють демократичний табір, багато слів сказали про чесну приватизацію, про те, що приватизація не може бути тіньовою, а має проводитись на конкурсних засадах, за участю реальних менеджерів, сильних управлінців і давати гроші до бюджету. А цей законопроект діаметрально протилежний: це початок нової хвилі «чорної» приватизації без будь-яких правил», – наголосила вона. За словами Тимошенко, підприємства-боржники мають бути виставлені на чесну, прозору приватизацію, «а не знову під килимом проводити тіньові оборудки».
Лідер «Батьківщини» також повідомила, що фракція не буде підтримувати цей законопроект, «оскільки він суперечить тим цінностям, з якими наша політична сила прийшла до парламенту». Більше читайте тут.
ЗМІ та експерти про проект:
РБК-УКРАЇНА
Як заявив народний депутат з фракції «Народний фронт», голова парламентського комітету з питань духовності та культури Микола Княжицький, цей законопроект важливий для України та для коаліції, бо «українське суспільство має право знати, хто є власником електронних ЗМІ, зокрема теле- та радіомовлення».
«Сьогодні такого знання не існує. Не так давно Нацрада продовжила ліцензію одному з телеканалів, власниками якого є лише офшорні компанії. Один з тих, хто називає себе власником цього каналу – пан Фірташ (український бізнесмен Дмитро Фірташ – ред.) – у неділю виступав у Дмитра Кисельова (журналіста російського телеканалу «Росія» – ред.) в програмі «Вєсті неделі» і розповідав, як нам змінити Україну і відправити у відставку всіх, хто тут сидить. Для того, що сюди прийшли люди Якуковича, Курченка, Льовочкіна, – всі ті, хто розкрадали Україну раніше. Це їхня мрія, і головний інструмент в цьому – засоби масової інформації, власність яких незрозуміла, адже справжні власники цих медіа сидять в Росії. Цей закон зобов’яже всі телерадіолкомпанії вказувати всіх власників ЗМІ до останнього під час ліцензування в Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення», – повідомив Княжицький. Більше читайте тут
UKR.LB.UA
Кінцевий реальний власник вказаний тільки у 20% телеканалів, радіостанцій і газет, щ обуло оприлюднено загальнодоступну базу даних з юридичними та фізичними особами, які офіційно мають частки в українських ЗМІ. Результати дослідження, яке провели за підтримки OCCRP (Центр дослідження корупції та організованої злочинності) і української служби «Радіо Свобода», опубліковано на сайті Media Ownership Project. Більше читайте тут
ЗМІ та експерти про проект:
РБК-УКРАЇНА
Заступник голови Міненерго нагадав, що у 2013 р. Україна отримала статус країни-кандидата Ініціативи прозорості видобувних галузей (EITI). «Цього року Україні потрібно написати перший звіт по EITI. Що це означає? Це означає, що добувачі (цього року нафтогазова галузь, а в перспективі і вугільна, – ред.) Повинні будуть звітувати не тільки про свої витрати, а й про своїх контрагентів. Я хочу подивитися, наскільки вони будуть чесними», – наголосив Діденко. У 2015 р. Мінфін очікує отримати рентної плати за користування надрами майже 38,7 млрд грн. Більше читайте тут.
Європейська правда
Закон повинен дати можливість підготувати звіт про стан справ і платежів у видобувній галузі в сфері нафти та газу відповідно до вимог міжнародного стандарту – Ініціативи прозорості видобувних галузей (Extractive Industries Transparency Initiative, EITI).
EITI – світовий антикорупційний стандарт звітності для видобувних компаній та урядів, який успішно діє в 48 країнах. Україна приєдналась до Ініціативи ще 2009 року. У жовтні 2015 року Кабмін має опублікувати свій перший звіт про стан нафтогазової галузі. Більше читайте тут
ЗМІ та експерти про проект:
Федерація роботодавців автомобільної галузі
Не дивлячись на те, що законопроект передбачає цілу низку законодавчих новацій, що покращать систему функціонування індустріальних парків, та все ж таки не надає необхідні зараз податкові та митні стимули для створення інвестиційно-привабливих умов для інвесторів, аналогічних до тих, що діють в інших країнах.
Тому Федерація роботодавців автомобільної галузі має надію, що законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо зняття регуляторних бар’єрів для розвитку мережі індустріальних парків в Україні)» – це лише перший крок на шляху удосконалення системи створення та функціонування індустріальних парків.
Федерація і надалі продовжуватиме роботу з захисту інтересів членів Федерації-представників автомобільної галузі. Більше читайте тут
Закон і Бізнес
Верховна Рада України визначила ряд норм, якими пропонується зняти бар’єри для розвитку мережі індустріальних парків в Україні. Зокрема, замість ліквідованого Держінвестпроекту уповноваженим органом в цьому питанні стане Мінекономіки. Більше читайте тут
ЗМІ та експерти про проект:
DT.UA
Цей законопроект був прийнятий у першому читанні попереднім складом Ради, але друге читання так і не пройшов. При цьому діючий комітет Ради передав його в сесійний зал для остаточного схвалення, «не помітивши, що законопроект рясніє не те що «кватирками», а «вікнами» і «дверима» для корупції та хабарництва». Закон передає право остаточно погоджувати робочі проекти землеустрою Держземагентству, міністерствам і відомствам. До законопроекту були зауваження і у Головного юридичного управління Верховної Ради. “На нашу думку, корупційна складова, пов’язана з розширенням повноважень органів виконавчої влади, організацією процедур погодження, надання дозволів на розробку документацій із землеустрою тощо, які до того ж нічого не гарантують, отриманням необхідних документів, що входять до складу документацій, в законодавчих актах не тільки залишається, а й поглиблюєтьсяя», – йдеться в зауваженнях до законопроекту до другого читання. Більше читайте тут
ЗМІ та експерти про проект:
DT.UA
Цей законопроект був прийнятий у першому читанні попереднім складом Ради, але друге читання так і не пройшов. При цьому діючий комітет Ради передав його в сесійний зал для остаточного схвалення, «не помітивши, що законопроект рясніє не те що «кватирками», а «вікнами» і «дверима» для корупції та хабарництва». Закон передає право остаточно погоджувати робочі проекти землеустрою Держземагентству, міністерствам і відомствам. До законопроекту були зауваження і у Головного юридичного управління Верховної Ради. “На нашу думку, корупційна складова, пов’язана з розширенням повноважень органів виконавчої влади, організацією процедур погодження, надання дозволів на розробку документацій із землеустрою тощо, які до того ж нічого не гарантують, отриманням необхідних документів, що входять до складу документацій, в законодавчих актах не тільки залишається, а й поглиблюєтьсяя», – йдеться в зауваженнях до законопроекту до другого читання. Більше читайте тут
ЗМІ та експерти про проект:
Асоціація Міст України
АМУ не підтримує законопроекти щодо співфінансування місцевим самоврядуванням доріг державного значення. Відповідний лист направлено до парламентського Комітету з питань бюджету. У парламенті 15 травня 2015 року зареєстровано законопроекти: «Про внесення змін до деяких законів України щодо співфінансування доріг державного значення» (№ 2874) та «Про внесення змін до статті 91 Бюджетного кодексу України щодо співфінансування доріг державного значення» (№ 2875).
Ці проекти передбачають наділення органів місцевого самоврядування повноваженням проводити «капітальний та поточний ремонт доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах)» за рахунок власних коштів, причому такі повноваження відносять до власних, а не до делегованих повноважень місцевого самоврядування.
Асоціація вважає, що законопроекти № 2874 та № 2875 передбачають надання органам місцевого самоврядування невластивих повноважень з утримання автомобільних доріг державного значення. Окрім того, порушуючи вимоги статті 142 Конституції України, законопроекти не передбачають компенсації з Державного бюджету витрат органів місцевого самоврядування на ці цілі.
Зважаючи на вищенаведене, Асоціація міст України пропонує парламентському Комітету з питань бюджету прийняти рішення про відхилення законопроектів № 2874 та № 2875. Більше читайте тут
ЗМІ та експерти про проект:
Українська правда
Зокрема, народний депутат від партії «Батьківщина» Сергій Соболєв наголосив, що в разі ухвалення законопроекту процедуру встановлення тарифів додатково контролюватиме Міністерство економіки, що дасть змогу уникнути зловживання монополістів.
Крім того, закон визначає, що НКРЕПУ встановлює тарифи на електроенергію і газ для населення, в т.ч. диференційовані за кількістю спожитого енергоносія або за групами споживачів.
Також закон вводить чітке визначення, що НКРЕПУ встановлює ціни на газ вітчизняного видобутку для суб’єктів з контрольним держпакетом, теплокомуненерго.
Граничні ціни на газ для промспоживачів і бюджетних установ НКРЕПУ встановлюватиме за попереднім погодженням з органом виконавчої влади, який реалізовує держполітику економічного й соціального розвитку. Більше читайте тут
ЗМІ та експерти про проект:
ZIK
Угодою серед іншого передбачається надання інвесторам Договірних Сторін режим найбільшого сприяння щодо створення, придбання і розширення інвестицій; на взаємній основі гарантується захист від незаконної експропріації та націоналізації інвестицій; закріплюється право інвесторів на вільний переказ коштів, пов’язаних із здійсненням інвестицій, визначаються процедури врегулювання інвестиційних спорів. Більше читайте тут
ЗМІ та експерти про проект:
Еспресо.TV
Директор Світового банку у справах Білорусі, Молдови та України Чімяо Фан направив українській владі листа, в якому закликає прийняти необхідне законодавство для можливості надання країні фінансової допомоги в $1,5 млрд
Про це повідомляє ZN.UA в розпоряджені якого опинився лист Петру Порошенку, Арсенію Яценюку, а також Володимиру Гройсману, передає Еспресо.TV.
Зокрема, директор у справах Білорусі, Молдови та України підкреслив важливість прийняття законів 2029а і 2045а до обумовленого раніше терміну – 30 червня.
«Подальші затримки в утвердженні цих двох законів поставлять під ризик отримання близько 1,5 мільярдів доларів фінансування з боку Світового банку та інших партнерів з розвитку”, – сказано в тексті листа. 18 червня 2015 Парламент прийняв за основу проект № 2045а щодо удосконалення гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з українського ринку. Більше читайте тут
Ukrinform
Рада хоче карати банки за брехню про вкладників. Парламент також має намір встановити кримінальну відповідальність за умисне пошкодження, знищення бази даних про вкладників та/або створення обставин, що унеможливлюють ідентифікацію вкладника та унеможливлюють початок здійснення виплат.
Крім того, парламент має зобов’язати банки вести базу даних вкладників з можливістю щоденного формування інформації про вкладників, встановити заборону щодо зарахування зустрічних вимог за зобов’язаннями стороною, якою є неплатоспроможній банк. Документом збільшується строк ліквідації банків з 3 до 5 років, строк тимчасової адміністрації скорочується з 3 до 1 місяця з 2016 року.
Парламент також має намір визначити, що невиконання банком протягом 5 днів 2% своїх зобов’язань перед вкладниками і кредиторами (в чинному законодавстві – 10 днів по 10% зобов’язань) – підстава для віднесення банку до категорії неплатоспроможних. Документ передбачає можливість участі в конкурсі по виведенню неплатоспроможних банків з ринку об’єднань інвесторів. Більше читайте тут
ЗМІ та експерти про проект:
NEWSRU.UA
Зокрема, міністр юстиції Павло Петренко пропонував встановити, що судовий збір складе «один відсоток ціни позову, але не менше 0,4 розміру мінімальної зарплати і не більше 5 розмірів мінімальної зарплати». За його словами, це стосуватиметься «і підприємців, і звичайних фізичних осіб». Більше читайте тут
СУДОВА ВЛАДА УКРАЇНИ
Голова Державної судової адміністрації України Зеновій Холоднюк повідомив, що метою проекту змін до Закону України «Про судовий збір» є встановлення соціально та економічно обґрунтованих ставок судового збору.
Очільник ДСА означив, що пропонується не тільки зберегти перелік категорій фізичних осіб – громадян, які звільнені від сплати судового збору, а ще й розширити цей перелік. У свою чергу, повністю виключаються з числа пільговиків органи державної влади, що дозволить зазначеним органам більш виважено ставитися до звернення до судів та уникати подання необґрунтованих та безпідставних позовів.
Зеновій Холоднюк зазначив, що завдяки запровадженню цього закону буде підвищено рівень гарантованої Конституцією України доступності правосуддя.
Крім того, Голова ДСА України запропонував визначити 1 вересня 2015 року датою набрання чинності зазначеним законом. Більше читайте тут
ЗМІ та експерти про проект:
RADAPROGRAM.ORG
За словами першого заступника Міністра Юстиції Наталії Севостьянової, яка представляла законопроект, він приведе згадані законодавці акти у відповідність із законом про НАБ. Севастьянова також сказала, що проект закону передбачає заборону членства працівників НАБ у політичних партіях та обмежує їхню участь у виборчому процесі. Більше читайте тут
ЗМІ та експерти про проект:
INTVUA.COM
Парламент підтримав у першому читанні проект закону № 2229 «Про внесення змін до закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» щодо уточнення та приведення у відповідність об’єкта оподаткування для платників, які обрали спрощену систему оподаткування». Таке рішення підтримали 258 депутатів.
Автором документа виступив нардеп від “Батьківщини” Сергій Євтушок. Таким чином, поданим законопроектом пропонується привести положення закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» у відповідність з чинними нормами Податкового кодексу України. Більше читайте тут
ЗМІ та експерти про проект:
ZN.UA
Постановою рекомендовано парламентським комітетам забезпечити обробку та надання народним депутатам законопроектів, супровідних документів, аналітичних і довідкових матеріалів до них, а також повноту і обґрунтованість висновків. Планом передбачено чітко визначити назву законопроекту (суть законодавчої пропозиції), концептуальні засади законопроекту, комітет, відповідальний за підготовку проекту до розгляду у Верховній Раді, а також терміни підготовки відповідного законопроекту.
Всі законопроекти розподілені на сім окремих розділів: Конституційна реформа і верховенство права; Реформа системи національної безпеки і оборони; Міжнародні зобов’язання України; Стабілізація мікроекономічної ситуації та реформування економіки; Соціальна сфера; Охорона навколишнього середовища та природокористування; Національний діалог. Гуманітарна політика. Більше читайте тут
Асоціація Міст України
Зокрема, розділ І Конституційна реформа та верховенство права містить підрозділ Регіональна політика та децентралізація, у якому законопроекти згруповано за трьома темами: адміністративно-територіальний устрій, децентралізація влади та реформа місцевого самоврядування, реформування служби в органах місцевого самоврядування.
Загалом – це 11 законопроектів:
- Про адміністративно-територіальний устрій України
- Про внесення змін до Конституції України (щодо повноважень органів державної влади та місцевого самоврядування, територіальної організації влади) з питань децентралізації
- Про внесення змін до Бюджетного і Податкового кодексів України (щодо закріплення за місцевими бюджетами стабільних джерел доходів та розширення доходної бази місцевих бюджетів, забезпечивши при цьому визначення єдиних нормативів відрахувань з податку на доходи фізичних осіб та податку на прибуток суб’єктів приватного сектору економіки за кожним видом місцевих бюджетів)
- Про місцеве самоврядування в Україні (нова редакція)
- Про місцеві органи виконавчої влади
- Про місцеві референдуми
- Про внесення змін до Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ» (щодо забезпечення європейських стандартів місцевого самоврядування в столиці)
- Про органи самоорганізації населення (нова редакція)
- Про муніципальну варту
- Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо транскордонного та регіонального співробітництва місцевих та регіональних органів влади); Про службу в органах місцевого самоврядування (нова редакція). Більше читайте тут