Адаптація дітей з аутизмом до навчання в колективі. Як уникнути булінгу? Поради психолога батькам.

Бути таким як усі, навчатися з іншими дітьми у загальноосвітній школі, без паніки ходити на заняття та не боятись спілкування з однолітками. Такі очевидні речі для батьків нормотипових дітей є справжньою мрією для родин, які виховують дітей з розладами спектра аутизму (РСА). Дозвіл від інклюзивно-ресурсної комісії на навчання у закладі загальної освіти — це, безперечно, успіх, та все ж проміжковий чекпоінт на шляху інтеграції дитини у спектрі у суспільне життя. У LEVCHYK SPECTRUM HUB, що опікується дітьми переселенцями у спектрі аутизму, розповідають, що саме адаптація до навчання у групі є найважливішим етапом успішної інклюзії, до якого мають бути підготовлені як дитина з РСА, так і увесь клас. Що мають знати батьки дитини у спектрі, яка відвідує заклад загальної освіти, як попередити булінг з боку однолітків та про інші ключові аспекти успішної адаптації читайте в нашому матеріалі.

Що таке РСА та які його прояви?

Аутизм — це розлад розвитку нервової системи, який впливає на соціальні, комунікативні та поведінкові навички людини. Спектр ознак аутизму – дуже широкий, саме тому усі його прояви характеризували як розлад спектра аутизму (РСА).

Як правило, аутизм діагностують у віці 2-3 років, коли спостерігаються затримка або відсутність мовлення. Серед червоних прапорців, які можуть вказувати на аутизм у дитини, також є:

  • відсутність зорового контакту;
  • не реагує на власне ім’я;
  • відсутність вказівного жесту
  • мимовільні або стереотипні рухи, що повторюються;
  • погано реагує на будь-які зміни;
  • тривалий час зосереджується на одній іграшці чи предметі;
  • проблеми у спілкуванні з однолітками.

Діти у спектрі часто вирізняють з поміж однолітків нетиповою поведінкою, нестандартним баченням ситуації та світу загалом. Таким дітям важко розуміти соціальні норми поведінки та дотримуватись їх. Саме тому однолітки часто вважають їх «іншими».

Труднощі у комунікації та соціальній взаємодії дітей з РСА

“Проблеми у соціально – комунікативній сфері мають і “мовні” діти у спектрі. Тобто, які мають достатньо розвинені мовленнєві навички. Зазвичай, навички спілкування діти з РСА відпрацьовують на індивідуальних заняттях зі спеціалістами. Проте інша справа, коли дитина переходить у груповий формат навчання. Часто труднощі в комунікації проявляються в тому, що дитина не виконує групових інструкцій вчителя, може ігнорувати звернення, не бере участі у спільних активностях, демонструє небажану поведінку”. —  розповідає методистка центру LEVCHYK, Людмила Мамалига.

Негативні результати знижують мотивацію до навчання. Таким чином, дитина може уникати спілкування з однолітками, що не дає можливості для розвитку соціальних навичок. Своєю чергою, зменшення соціальних контактів між дітьми з РСА та однокласниками ще більше поглиблюють прірву у розумінні потреб та особливостей дітей з аутизмом, та можуть стати причиною для булінгу та іншої токсичної поведінки з боку однолітків.

Адаптація дітей з РСА до навчання у колективі є найважливішим етапом успішної інклюзії, до якого мають бути підготовлені як дитина з РСА, так і увесь клас.

“Переконайтесь, що фахова підготовка асистента вчителя чи тьютора, який супроводжуватиме вашу дитину під час навчального процесу, на достатньому рівні”, — радить Людмила Мамалига батькам дітей у спектрі.

Не менш важлива і готовність вчителя створювати атмосферу толерантного та безбар’єрного спілкування у класі. Якщо робота проведена правильно, то і діти в класі будуть толерантними й з розумінням ставитимуться до дитини у спектрі.

Що має знати дитина на випадок, якщо вона зіштовхнеться з булінгом з боку однолітків?

На жаль, булінг серед школярів — досить поширена проблема, і це стосується не лише дітей з особливими освітніми потребами. Проте якщо нормотиповна дитина здатна розрізнити агресію та знущання з боку однолітків, дитині з РСА значно складніше зрозуміти негативні сигнали та дії від оточення. Вона може сприймати глузування як спосіб завести дружбу тощо.

Дитину з РАС важливо навчити розрізняти емоції, соціальні правила і розрізняти допустимі та недопустимі слова чи дії відносно себе.

Залежно від рівня навичок, вербалізації та підготовки дитини у спектрі, можна  демонструвати соціальні історії по відео або у книгах та пояснювати, як варто реагувати у подібних ситуаціях.

“Проте запобіганням булінгу у школі  має займатися адміністрація школи, яка несе відповідальність за безпеку дітей у навчальному закладі — як фізичну, так і психологічну”, — переконана Людмила Мамалига.

Іноді буває навпаки: діти з РАС можуть розповідати батькам, що з них кепкують у класі, хоча насправді з ними намагаються поспілкуватися або пограти разом.

Отже, успішна інклюзивна освіта передусім потребує обізнаності суспільства. Дітям з розладами спектра аутизму, як і іншим дітям з особливими освітніми потребами, значно легше адаптуватися до навчання у колективі, в якому розуміють потреби людей з аутизмом.

Фонд Future for Ukraine, який започаткував проєкт безоплатної допомоги дітям ВПО з розладами спектра аутизму, також працює над створенням аутизм-френдлі середовища в країні та постійно організовує просвітницькі заходи для українців. Щоб підтримати проєкт та дізнатися більше про LEVCHYK, переходьте за посиланням.

Вам також може сподобатися

Суспільство

Навіть у снах я ходжу на протезах, це вже невіддільна частина мене. Як протезування дає шанс на нове життя для захисників, які втратили кінцівки

Упродовж квітня весь світ долучається до місяця інформування про потреби людей з втраченими або відмінними ...

Comments are closed.