Перший заступник Голови Держгеокадастру Анатолій Мірошниченко розповів в інтерв’ю для видання AgroPolit.com про ключові завдання, передбачені у проекті Закону України  «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» реєстр. № 2194.

«Перш за все громади отримають землю. Згідно зі статтею 142 Конституції, земля – матеріальна основа місцевого самоврядування. Але цитування Конституції навіть не потрібне, щоб зрозуміти основне: для здійснення місцевого самоврядування потрібні ресурси, і найбільш важливий та цінний ресурс – це земля. Маючи землю у своєму розпорядженні, місцеві громади зможуть мобілізувати додаткові кошти до місцевих бюджетів, а додаткові кошти, я сподіваюся, допоможуть зробити багато корисного для членів відповідних громад.

«Ключовим моментом закону, на мою думку, є передача державних земель за межами населених пунктів у комунальну власність. Ця реформа давно назріла і перезріла. Також надважливим питанням є дерегуляція у сфері земельних відносин. Тут є дуже багато складових, але, у першу чергу, варто звернути увагу на відмову від державної експертизи землевпорядної документації як такої; на істотне звуження сфери застосування погоджень документації із землеустрою та низку інших, не таких радикальних, але не менш значних новел. Законопроект великий за обсягом, і «води» там немає», – наголосив Анатолій Мірошниченко.

Він висловив сподівання, що законопроект реєстр. № 2194 буде ухвалений, але навіть якщо цього не станеться, Держгеокадастр позбавиться земель державної форми власності і функції його зміняться. Землі державної власності перейдуть у комунальну власність громад відповідно до постанови Уряду від 16 листопада 2020 р. № 1113, не очікуючи ухвалення законопроекту. І запевнив, що цей процес буде завершено у будь-якому разі.

«На мою думку, коли рішення ухвалює рада, а не чиновник, який робить це одноосібно, вірогідність корупційної складової суттєво зменшується. Тому підвищення ролі громад у будь-яких питаннях, пов’язаних із життям ОТГ – це крок у протилежний бік від корупції», – підкреслив Анатолій Мірошниченко.

Керівник зазначив, що законопроект реєстр. № 2194 був прийнятий за основу та готується до розгляду Верховною Радою і окремо висловився стосовно поправки до законопроекту щодо особливо цінних земель – «Цей інститут, механізм для віднесення земель до особливо цінних, на моє переконання, нічого позитивного для фактичної охорони земель не робить. Інша справа, що може бути вдосконалений вже наявний механізм охорони сільськогосподарських земель – хоча б вже згаданий механізм відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва».

Також Анатолій Мірошниченко роз’яснив положення законопроекту реєстр. № 2194 щодо набуття у власність іноземними особами земельних ділянок сільськогосподарського призначення і зміни цільового призначення таких ділянок: «Перш за все, я хотів би звернути увагу на той факт, що і зараз можна змінювати цільове призначення приватної земельної ділянки. Але є низка обмежень можливості такої зміни: законодавчі, планувальні, економічні. І чомусь масово це не відбувається. Чомусь «жахливі» іноземці не реалізовують цю схему. Видно, що причин для цього чимало, але відповідь може звучати і так: результат не вартий витрачених зусиль.

По-друге, норму про недопуск іноземців на український ринок землі можна розглядати як заборону іноземцям інвестувати в українську економіку. Україна прагне до Європейського Союзу, а одним із стовпів ЄС є так званий принцип вільного руху капіталу, що передбачає можливість вільного інвестування в нерухомість. І це стосується не тільки громадян ЄС, а й представників третіх країн.

Україна, підписуючи Угоду про асоціацію з ЄС, зробила застереження і, застосувавши певний принцип, використала обмеження в частині земельних ділянок. Але потрібно дивитися на логіку, ідею, ідеологію, яка стоїть в основі процвітання Євросоюзу. А це, серед іншого – і принцип вільного руху капіталу».

Окрему увагу в інтерв’ю було приділено питанню налагодження інформаційної взаємодії між реєстрами та питанню створення адресного реєстру.

Крім того, Анатолій Мірошниченко розповів про стан розроблення та етапи розгляду законодавчих ініціатив стосовно інтеграції супутникового моніторингу в загальну систему земельних відносин України, об’єднання земельного кадастрового реєстру і реєстру речових прав на нерухоме майно Мін’юсту, монетизації безоплатної приватизації землі та щодо використання земель на праві постійного користування.

You may also like

Leave a reply