Український центр контролю над тютюном отримав проект положення «Про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів» – новий орган, який створено у вересні 2014 згідно з постановою Кабміну 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади».

«У проекті документу, який збережено як «остаточний», повністю ігнорується контроль за дотриманням норм одного із найбільш дієвих та прогресивних законів у сфері громадського здоров’я – Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення». Відсутні посилання на Закон та не прописані повноваження Держпродспоживслужби щодо контролю. Проект положення порушує щонайменше п’ять статей закону № 2899», – зазначає Андрій Скіпальський, керівник Центру контролю над тютюном, ГО «Життя» (https://drive.google.com/file/d/0B6vs6Asc43qcUDRIaklYVnpUcDA/view?usp=sharing).

Кабінет Міністрів України, а саме Міністерство аграрної політики та продовольства і Державна ветеринарна та фітосанітарна служба є відповідальними за формування проекту положення, але у відкритому доступі цей документ відсутній. За словами Наталії Бородачової, віце-президента Всеукраїнської федерації споживачів «ПУЛЬС»: «У розробників Положення немає розуміння системи захисту прав споживачів. Документ створюється кулуарно, без участі громадськості, повноваження переважно прописані під колишню Держветфітослужбу».

Такий підхід суперечить і вище згаданій постанові 442, а саме пункту 1, оскільки на новоутворену Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів не покладаються функції з реалізації державної політики, які виконувала Держспоживінспекція у сфері контролю над тютюном.

Це недбальство ставить під загрозу контроль за дотриманням заборони куріння в закладах ресторанного господарства, заборони реклами та спонсорства тютюнових виробів і здійсненням правильного маркування тютюнової продукції. За словами представника Держспоживінспекції, звернутися до суду для застосування фінансових санкцій до порушників заборони на розміщення реклами тютюну, наприклад,  буде нереальним за відсутності згадування Закону 2899 у постанові.

Експерти Центру контролю над тютюном та члени коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» звернулись до профільних міністерств та Прем’єр-міністра із пропозиціями щодо вдосконалення нормативного документу та наділення Держпродспоживслужби відповідними повноваженнями контролювати антитютюнове законодавство (https://drive.google.com/file/d/0B6vs6Asc43qcNk9oUDYzSTAwdEE/view?usp=sharing ).

Відсутність контролю призведе до погіршення ситуації з курінням у приміщеннях, спонукатиме до поширення незаконних видів реклами тютюну, і, як наслідок, зросте поширеність куріння.

Нагадаємо, що за результатами загальнонаціонального опитування (омнібусу), проведеного Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС) у жовтні 2014 р., поширеність щоденного куріння зменшилася майже на 3 відсоткових пункти (з 45% до 42%) серед чоловіків в цілому та майже на 2 відсоткових пункти (з 11 до 9%) серед жінок в цілому. Дані опитування порівнювали з відповідями на аналогічні запитання у омнібусі, проведеному у лютому 2013 р., а також з раніше проведеними опитуваннями репрезентативних вибірок українського населення.

You may also like

Законодавство

Управління відходами видобувної промисловості гармонізують із законодавством ЄС

Кабінет Міністрів схвалив проект Закону «Про управління відходами видобувної промисловості», яким: – приводиться національна термінологія у відповідність ...

Leave a reply