В Україні стартувала інформаційна кампанія “Тютюнові корпорації полюють на дітей”.
У Києві оголосили про початок інформаційної кампанії, яка закликає українських політиків захистити дітей від тютюнової індустрії. Йдеться про необхідність законодавчої заборони рекламної викладки сигарет у кіосках та касах супермаркетів, під вплив якої найбільше потрапляють підлітки.
Майбутнє без тютюну, а тим паче без його реклами, обирають учасники кампанії — це, насамперед, Христина Погранична, юна гімнастка, золота медалістка «Кубку Дерюгіної» та Роман Сасанчин, 15-річний переможець проекту «Голос. Діти», режисер-документаліст Сергій Лисенко, лідер рок-гурту “Гайдамаки” Олександр Ярмола та відома телеведуча Марічка Падалко.
Режисер Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA Сергій Лисенко зняв соціальний ролик про те, як діти наражаються на тютюновий маркетинг. Яскраві вітрини магазинів із привабливими пачками сигарет ніби полюють на школярів. Це створює ілюзію, що курити нормально, і підштовхує підлітків до цієї згубної залежності.
«У цьому відео ми хотіли показати, чому діти раптом починають курити, звідки у них з’являються ці думки. Ми використали прийом із палаючими очима. Школярі ідуть додому після занять і всюди бачать вогні сигаретних кіосків. Саме через очі вони сприймають всю цю рекламу тютюну, яка оточує їх практично на кожному кроці: біля дому, біля школи, на зупинках. Вони заражаються ідеєю спробувати першу сигарету», – розповів Сергій Лисенко.
Ця соціальна реклама транслювалася під час кінофестивалю Docudays UA 2017 та вирушить у Мандрівний фестиваль містами України. Не випадково саме фестиваль документального кіно про права людини включив до своєї програми цей соціальний ролик. Адже та кількість яскравих вітрин із сигаретами, яку діти бачать щодня на вулиці, є своєрідним психологічним насильством та нав’язуванням смертельної продукції. Цим самим порушуються основоположні права дитини на здоров’я, життя та здоровий розвиток.
90% курців почали курити у віці до 18 років, тобто будучи ще неповнолітніми. Тютюнові компанії цілеспрямовано використовують маркетингові інструменти для залучення дітей до куріння. Адже саме дітей вони бачать своїми потенційними клієнтами, які прийдуть на заміну тих курців, які помруть. Про це відкрито говорять виробники сигарет. Дослідження показують, що діти, які бачать сигаретні вітрини на 64% більш схильні почати курити.
«Сигарети у вітринах підсвічують, розміщують на кольоровому фоні поруч із цукерками та на рівні дитячих очей. Часто використовують збільшені пачки сигарет, а попередження про шкоду куріння навмисно заклеюють цінниками. Особливу увагу приділяють викладці ароматизованих сигарет. Такі типові методи використовує індустрія для заманювання дітей», – пояснила виконавча директорка ГО «Життя» Лілія Олефір.
Інформаційна кампанія “Тютюнові корпорації полюють на дітей” має на меті досягти заборони виставляти тютюнові вироби у вітринах магазинів, припинили продавати ароматизовані сигарети та запровадили великі страшні зображення хвороб на обох боках пачок сигарет. Саме такі зміни пропонують законопроекти №4030а та №2820.
Нещодавнє опитування Київського міжнародного інституту соціології підтверджує, що українці проти розміщення сигарет у вітринах магазинів. 68% опитаних підтримують таку заборону.