У березні 2017 року Кабінет міністрів схвалив законопроект, яким в Україні створюється Служба фінансових розслідувань (далі – “Служба”). Основною метою даного законопроекту є ліквідувати податкову міліцію та оптимізувати структуру органів, які ведуть боротьбу із фінансовою злочинністю.

«На даний час “протидіють” економічній злочинності в Україні 4 органи: податкова міліція; департамент захисту економіки Національної поліції; департамент контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері економічної безпеки Служби безпеки України (далі – “СБУ”); слідчі органи прокуратури. Із прийняттям закону всі повноваження щодо розкриття та досудового розслідування злочинів в економічній, фінансовій та податковій сферах будуть здійснюватись тільки Службою. Тобто в Україні почне існувати такий собі “монстр”, який перебере на себе всі повноваження щодо боротьби зі злочинами в економічній сфері», – пояснює керівник податкової практики ЮК «Алєксєєв, Боярчуков та партнери» Роман Блажко.

За словами юриста, після створення Служби фінрозслідувань буде ліквідована не тільки податкова міліція, а й підрозділ Національної поліції з боротьби з економічною злочинністю. Повноваження департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері економічної безпеки СБУ буде значно звужено.

Зокрема планується, що Служба буде розслідувати злочини, пов’язані з використанням фінансових ресурсів, оподаткуванням та обігом підакцизних товарів тощо. До підслідності Служби буде належати приблизно 30 статей Кримінального кодексу України, включаючи такі “популярні” статті, як:

  • 191 – заволодіння майном шляхом зловживання службовим становищем;
  • 212 – ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів);
  • 222 – шахрайство з фінансовими ресурсами;
  • 358 – підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів.

«Створення Служби можна розглядати як свого роду люстрацію податкової міліції та інших органів, що займаються боротьбою з економічними злочинами», – впевнений Роман Блажко.

Наразі урядовим законопроектом передбачено, що Службу буде повністю створено з нових кадрів. До конкурсу не буде допущено осіб, які після 2010 року проходили службу в підрозділах правоохоронних органів з протидії економічним злочинам.

«Критерії допуску до конкурсу, на наш погляд, сформульовано недостатньо чітко. Якщо, наприклад, говорити про працівників Національної поліції (колишньої міліції), то тут все виглядає приблизно так: дорога до Служби, скажімо, дільничним інспекторам Національної поліції є однозначно відкритою, колишнім працівникам у свій час легендарної Державної служби боротьби з економічною злочинністю (ДСБЕЗ) – однозначно ні. Останні – працівники підрозділу щодо протидії економічним злочинам», – говорить юрист податкової практики ЮК «Алєксєєв, Боярчуков та партнери» Антон Гаврик.

Складніша ситуація зі слідчими і колишніми працівниками теж колись легендарного Управління з боротьби з організованою злочинністю (УБОЗ).

«Ці підрозділи лише частково займалися протидією економічним злочинами (разом із протидією так званим “загальнокримінальним злочинам”). Тому чи можуть їхні працівники бути допущені до конкурсу – питання спірне», – підкреслює Антон Гаврик.

Важливо, що працівники майбутньої Служби фінансових розслідувань за аналогією з Національним антикорупційним бюро України (НАБУ) матимуть статус детективів. Посад оперативних працівників та слідчих, які нині працюють у податковій поліції та інших органах, що займаються боротьбою з економічною злочинністю, більше не буде.

Очікується, що детективи новоствореної Служби будуть отримувати гідну заробітну плату. Для прикладу, у рядового детектива посадовий оклад становитиме 20 прожиткових мінімумів, що приблизно складає 32 000 грн. Такий підхід застосовано за прикладом НАБУ для зменшення спокуси продовжувати «глибоко-вкорінені корупційні практики».

«Що стосується особисто нас, то ми бачимо позитив у створенні Служби. Позитив принаймні полягає в тому, що зосередження повноважень щодо розслідування злочинів в одній структурі призведе до усунення дублювання функцій правоохоронних органів та підвищення ефективності розслідування», – наголошує Антон Гаврик й наводить приклад: «Зі створенням Служби неможливою стане реальна на сьогоднішній день ситуація, коли одні й ті самі злочини, скажімо, пов’язані з оподаткуванням, можуть розслідуватися різними органами. Так, якщо відомості про ухилення від сплати ПДВ потрапляють до органів Національної поліції, злочин може отримати кваліфікацію і розслідуватися за ст. 191 КК (заволодіння майном шляхом зловживання службовим становищем). Якщо ж ці самі відомості надійдуть до податкової поліції, злочин можуть кваліфікувати і розслідувати за ст. 212 КК (ухилення від сплати податків)», – каже юрист Антон Гаврик.

Набагато ж більший і всіма очікуваний позитив матиме місце, якщо реформа повністю вдасться.

«Замість нині діючих органів з “глибокими корупційними традиціями” ми отримаємо в особі Службі фінансових розслідувань дійсно незалежний і повністю звільнений від “заманливого тягаря корупції” орган», – резюмує керівник податкової практики ЮК «Алєксєєв, Боярчуков та партнери» Роман Блажко.

You may also like

Думка експерта

Як розрахувати частку сільгосптоваровиробництва та не втратити статус платника єдиного податку IV групи?

Хто має подавати Розрахунок частки сільгосптоваровиробництва? Сільгосптоваровиробники (юридичні особи) для переходу на спрощену систему оподаткування ...

Leave a reply