До літа 2018-го року в Україні створять освітню програму для вчителів початкових класів, присвячену протидії цькуванню та дискримінації в школі. Викладачів навчать виявляти конфлікти, оперативно реагувати на випадки знущань та головне – вести профілактичну роботу з попередження психологічного та фізичного насильства серед школярів.«За даними дослідження UNICEF 2016 року 49% українських школярів підтвердили, що стикалися з проблемою знущань у школі, при цьому 36% не розповідали про це нікому через сором, страх та байдужість дорослих до проблеми. Ще тоді 49% опитаних дітей вказали на навчання вчителів протидії цькуванню, як шлях подолання проблеми. Пізніше ми й самі провели опитування серед цільової аудиторії і виявили дуже високий запит від вчителів на інформацію саме з подолання цькування в школі. Оскільки цькування виникає на підставі неприйняття інакшості, то постала необхідність говорити з вчителями про дискримінацію і права людини загалом. Власне, цьому і присвячено наш курс, – говорить координаторка проекту, Анастасія Мельниченко. – Дискримінація в Україні – справжня проблема. Вона може торкнутись кожного, незалежно від віку, стану здоров’я чи зовнішнього вигляду. Оскільки в Україні не ведеться офіційна статистика про випадки дискримінації, тому про цю проблему не говорять або зменшують її масштаби».
Лекторами і розробниками курсу стануть відомі експерти: Голова правління Інформаційно-консультативного жіночого центру Олена Суслова, радниця міністерки освіти і науки з питань політики гендерної рівності та антидискримінації в освіті, програмна директорка EdCamp Ukraine, експертка ГІАЦ “КРОНА” Олена Малахова, тренерка з питань протидії всім формам дискримінації і ксенофобії у проекті ГО “Донбас СОС” Галина Корнієнко, психологиня-консультантка та експертка з питань гендерної політики Наталя Орловська, правозахисниця і письменниця Лариса Денисенко, Доцент кафедри філософії ХНМУ, експерт ГІАЦ “КРОНА” Олег Марущенко, керівник програм нових медіа в ГО “Інтерньюз-Україна” Віталій Мороз.
«Тема недискримінації не є очевидною для нашої цільової групи – для вчительства. Вони просто не бачать, як у школі дискримінують дитину (явно і приховано) за багатьма ознаками, тому часто і кажуть, що в нас немає такого. Курс має пролити світло на ці процеси», – прокоментував Олег Марущенко, експерт загальнонаціональної антидискримінаційної експертизи освітнього контенту та член Робочої групи з питань гендерної рівності та протидії дискримінації у сфері освіти при МОН України про важливість курсу для вчителів.
«Особистий досвід роботи з підлітками говорить мені, що стереотипи та упередження, які з часом та з віком можуть обернутися випадками дискримінації виникають та закріплюються в дитинстві, – прокоментувала Галина Корнієнко, фахівчиня з адвокації прав жінок, які живуть з наркозалежністю в організації «Надія і Довіра» та тренер в проекті «Протидія всім формам ксенофобії», який реалізує ГО «Донбас СОС». – Причому, якщо посил, що, наприклад, українці – кращі за вірмен, транслюється в родині і закріплюється у школі, матимемо на виході можливий буллінг дітей з вірменської діаспори, який не помічатимуть вчителі (діти самі розбираються!), а в дорослому віці – такі упередження заважатимуть співпрацювати з вірменами. Курс з протидії дискримінації важливий насамперед тому, що він дає подивитись на світ під іншим кутом, ближче розглянути поняття «людина», зрозуміти, що права людини – не просто слова. Закладаючи з дитинства принципи поваги до інакшості, ми закладаємо фундамент суспільства, в якому буде жити наступне покоління, не втрачаючи час та енергію на те, щоб визначити, хто повинен керувати, а хто вклонятися, в кого колір шкіри, або релігія, або орієнтація «правильніша».
Наразі відбувається опитуванння викладачів початкової школи для найкращого відображення потреб учителів у майбутній структурі курсу.
Проект втілює громадська організація «Студена» в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст проекту є винятковою відповідальністю ГО «Студена» i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.