29 серпня, громадська організація «Фундація інноваційного лідерства» провела публічне обговорення, у формі експертної дискусії за участю провідних українських політиків, підприємців, які обговорювали питання, що стосуються середнього та креативного класу, креативної економіки, особливостей малого та середнього бізнесу в Україні. Наскрізним питанням панельної дискусії було розуміння – чи буде середній та креативний клас основою для побудови нового типу демократичного суспільства в Україні, а також тією інституцією, що сформує відповідальні політичні еліти дійсно здатних до реальних реформ та змін в нашій державі.

Розпочала захід, Одарченко Катеринаполітичний консультант, керуючий партнер Sic Group, яка розповіла, що кількість середнього класу в Україні, за останніми дослідженнями різко скорочується, тому відповідно виникає запитання, чому так відбувається? Політичний консультант, звернулася до праці Річарда Флориди, який вважає, що не можна креативний клас оцінювати за рівнем доходу. Люди, що відносяться до креативного класу – це люди глобальні, які здатні обирати країну в якій їм жити і саме за цих людей борються світові економіки

Продовжила дискусію, народна депутаткаОксана Продан, яка сказала, що креативний клас є не основою стабільності, а основою розвитку, а основою стабільності є саме середній клас

і це дуже важливо розуміти. Народна депутатка, назвала себе представником «податкового майдану» і розповіла, що тоді середній клас став рушієм зламу системи Януковича. «Коли ми починали цей податковий майдан, нам всі говорили, що це не можливо і всі депутати його критикували. Чому? Тому що, він був яскравим взірцем того, що суспільство, якщо воно об’єднане, воно може боротися з будь-яким політиком», – наголосила Оксана Продан і додала, що середній клас, коли він об’єднується може бути куратором змін. Також, політик ствердила, що народні депутати створюють умови, на які їх рухає і змушує суспільство, і саме середній, креативний клас має силу змінювати, рухати політиків в те русло, яке хоче суспільство.

«Щодо середнього класу, то це не секрет, що сьогодні його менше, ніж було вчора, рік тому, два роки тому. І Верховна Рада, в тому числі, в цьому винна, адже ми не створюємо умов для його розвитку. Є законопроект який я вносила, однак він до цих пір лежить у Верховній Раді», – відповіла депутатка. Також, вона відмітила важливість зміни системи регулювання економіки. Сказала, що потрібно говорити не про дерегуляцію, а про повну заміну всього старого і запровадження якісно нового. Потрібно встановити норми, які гарантували б безпеку виробництва, безпеку споживання, безпеку екологічну. На завершення, депутатка сказала, що саме середній клас – це те, що найбільше потрібне зараз Україні. Назвала приклад, Західної цивілізації, яка була відстала від Східної, однак Захід зробив такий ривок, який зміг «захопити» весь світ, і все завдяки науці, власності та конкуренції, що є складовими креативного класу. І от коли ми створимо такі умови для розвитку креативного класу, ми зможемо зробити той ривок, який зараз так необхідний Україні, адже 2-3 % ВВП нам сьогодні мало.

Андрій Доценкодиректор будівельної компанії «Sky building» розповів про дослідження інституту Горшеніна, який дав звіт по критеріях ідентифікації Середнього класу в 2014 році, і вже тоді було зрозуміло, що «середній клас» це самовідчуття та самоідентифікація. З креативним класом ситуація ще складніша, так як інноваційні кластери, як наприклад, цей «Креативний Квартал» лише починають рости та розвиватися і головне це не втратити цієї динаміки. Взірцем країни, де є хороші умови для розвитку середнього класу, Андрій Доценко вважає – Канаду, а Джастіна Трюдо назвав найбільш прогресивним лідером.

Також, підприємець, наголосив, що успіхи Канади дорівнюють успіхам кожного із представників середнього класу, освічених та активних людей. В той же час, мільйони таких самих громадян із Сирії змушені жити в палатках і роками чекати справедливості від світової бюрократії. «Хіба не таку ситуацію ми маємо в Україні?» – запитав, Андрій Доценко. І продовжив, що зараз в Україні більше ніж мільйон внутрішньо переміщених громадян, які щоденно зустрічаються із несправедливістю. Андрій Доценко, вважає, що саме розвиток підприємництва може дати поштовх для розвитку креативного класу в Україні.

Продовжив дискусію Андрій Зубко – засновник CAP school, який звернув увагу на те, що потрібно бути дуже обережними з поняттями «креативного та середнього класу» і чітко розмежовувати їх. Андрій Зубко, наголосив на важливості освіти, і прикладом назвав Фінляндію, де школярі вчать не предмети, а вчать явища, які необхідні їм в подальшому житті, роботі. Грузія ж є прикладом з лібералізації економіки, адже грузини дійсно зробили ривок вперед, вони хочуть допомогти Україні, але чому ми самі собі не хочемо допомогти, чому лише чекаємо, що хтось нам повинен все зробити.

Алла Шлапак, цілком підтримала Андрія Зубка щодо важливості освіти, оскільки є доцентом КНЕУ і вже протягом 20 років викладає в університеті та добре розуміє проблеми, які існують сьогодні в українській освіті. «Дуже часто студенти запитують мене, коли так буде в нас? Чому в нас не так? Що нам заважає зробити, щоб в нас було так? Тому в першу чергу, в нас буде це так, коли ми самі це зробимо, не грузини і не американці нам це зроблять, а ми. Що нам заважає? Лінь та невпевненість, і це випливає історично, адже нам протягом століть підривали віру в те, що ми можемо робити щось самі і думати своєю головою, адже однозначно, український шлях є», – прокоментувала депутатка. Алла Шлапак, наголосила й на тому, що не можна просто взяти досвід інших успішних країн і накласти цей шлях на Україну, адже ми інші, ми повинні вчитися, брати щось для себе від ефективних практик світу, однак шукати свій шлях, як це зробила в 1945 році Японія, якій нав’язували американський шлях розвитку, а вони пропустили все, що їм пропонував світ через сито, використавши для себе всі позитиви, але адаптувавши під свої цивілізаційні особливості.

Альберт Фельдман – директор українсько-ізраїльского Інституту стратегічних досліджень імені Голди Меїр, не погодився із попередніми спікерами і сказав, що середнього класу ні в Україні, ні в світі сьогодні не існує, і це вже глибоко застаріле поняття. Саме Ізраїль, намагається прощатися із поняттям «середній клас», країна рухається вперед, що потрібно і нам робити. Ізраїльський міністр фінансів страждає, не тому що не знає де взяти гроші, а тому, що думає куди витрачати профіцит. Тому що, Ізраїль продав стартапів на 50 млрд доларів і це прибуток, який надходить в казну держави.

А звідки взялися ці стартапи?А тому що, Ізраїль зробив все, щоб креативний клас міг існувати так, як він хоче. Була реалізована державна програма «Ініціатива», де людям було запропоновано – творити, і перше до чого примушували це до самозайнятості. Ось так Ізраїль «похоронив» середній клас. Альберт Фельдман, вважає, що сучасне майбутнє суспільство буде розподілене на три класи: креативний, сервісний та клас «непотрібних». І Середній клас буде непотрібним класом, адже його не змушують думати. Роботизація, віртуальні технології, розваги залишать без роботи багатьох людей. Відповідно, якщо говорити про розвиток креативного класу в Україні, то найперше, що потрібно дати людям – це можливість творити.

Набок Сергій, сказав, що кожна людина являє собою цінність, і ця цінність вона загальновизнана, адже ми цінуємо людей не за кольором шкіри, а за сутністю. І ми повинні стирати нав’язані нам стереотипи, що креативний клас і робить. Адже представники креативного класу – це люди, які не бояться бути самими собою, займатися тим, що їм подобається. І тому рецепт успіху – займатися тим, що нам подобається і робити це якісно.

Другу панель модерувала Клебанова Ліна – Ініціатива B2F: Бізнес за майбутнє, продюсер стрічки «Зима у вогні», яка поділилася своїми думками про креативний клас в Україні. Її думки продовжив Длігач Андрій – співзасновник Громадянської платформи «Нова Країна» сказавши, що креативний клас в Україні існує, однак його кількість це вже інше питання. Спікер підняв важливість теми освіти, і наскільки, вона впливає на все подальше життя, адже учні, які виходять з українських шкіл не мислять креативно й критично. Завершив свій виступ вірою в те, що Україна зможе стати країною, що здивує світ, тим місцем, що продукуватиме щось нове.

Ілля Кенігштейн – керуючий партнер «Creative Quarter» закладу, де й відбувалася публічна дискусія, розповів, що креативна економіка – це економіка знать, а 21 сторіччя – це ера міст, великих мегаполісів. І варто відмітити, що саме міста генерують ВВП. Щодо Києва, то це 100% креативне місто. Також, спікер розповів про IT- сферу і представників, що відносяться до цієї індустрії.

Український музикант, арт-менеджер – Павло Гудімов сказав, що на креативний клас в Україні чекає біда, оскільки ми хочемо будувати креативну індустрію, без культурної. Музикант наголосив, що ми повинні братися за голову та займатися культурою, освітою та самоосвітою, і внутрішня самомотивація є також важливим чинником в процесі вдосконалення.

Євгеній Рубан – співзасновник Salateira розповів про свій бізнес в ОАЕ і підкреслив, що там вести бізнес легко, там ніхто не «віджимає» в тебе нічого, як це відбувається в Україні. Потрібно, змінювати систему податків в Україні, де підприємці зможуть не обходити систему, а чесно працювати і сплачувати податки в державу.

Яновський Олексій – засновник «Вищої Школи Комунікацій» назвав проблему в тому, що ми не вчимося і не розвиваємося, що ми не маємо інвестицій для цього розвитку, саме тому, в нас немає фахових спеціалістів, які зможуть виконувати свою роботу якісно, тому теж погодився із попередніми спікерами, що систему освіти необхідно змінювати обов’язково.

На завершення, Андрій Доценко – голова ГО «Фундація інноваційного розвитку» подякував всім спікерам за свої думки та гостям за виявлену зацікавленість в заході, адже вважає, що подібні зустрічі будуть ефективним інструментом побудови суспільства, яке зможе впливати на процеси, що відбуваються в державі, бути міцним фундаментом для демократичного розвитку країни.

Організатори:

You may also like

Leave a reply