Вітамінний сезон у розпалі. Ягоди і фрукти заполонили ринки та полички магазинів. Фахівці сервісу доставки продуктів Zakaz.ua проаналізували, як за рік в українських супермаркетах змінилися ціни на ягоди, та розповіли, скільки коштуватимуть українцям смаколики. Найбільше підскочили ціни на малину, лохину та диню.
Постійні стреси та нервові напруження неминуче відображаються на імунітеті людини. Для відновлення організму його потрібно насичувати вітамінами, зокрема тими, що є в свіжих овочах, фруктах та ягодах. Однак, черпати вітаміни для українців коштуватиме цьогоріч недешево.
Напередодні літа економічні експерти внаслідок війни прогнозували невідворотне підвищення цін, щонайменше на 10%, на ягоди та фрукти. Зокрема про це попереджав заступник міністра аграрної політики та продовольства України — Тарас Висоцький, який зазначив, що через війну ціни на ягоди зростуть через підвищення собівартості вирощування та зменшення їх доступності через. Однак, по факту, зростання цін суттєво перевершило всі прогнози. За останніми даними Держстату, середній показник річної інфляції в Україні за підсумками червня 2022 становить 21,5%. Ягоди і фрукти подорожчали на 22,4% в порівнянні з червнем 2021 року.
Ціни на ягоди
За даними аналітиків Zakaz.ua, суттєве подорожчання спіткало майже весь асортимент ягід. Найбільше підскочила у ціні малина, майже втричі – на 197%. На поличках супермаркетів у фасованому вигляді вона коштує 198 грн за 250 г. Також значно зросла ціна на популярну в останні роки серед українців ягоду — лохину. Сині смаколики цьогоріч можна придбати за 470 грн\кг, що на 127% більше, ніж у липні 2021 року. Зокрема значно зросли у ціні наступні ягоди: ожина – 129 грн за 200 г (на 120%), червона слива – 129 грн за 1 кг (на 96%), чорна смородина – 160 грн за 1 кг (на 25%), жимолость – 35,99 грн за 150 г (на 23%).
Порівнюючи з багатьма товарними позиціями, найменше зростання цін спостерігається на наступні ягоди: червона смородина – 99 грн за 1 кг (+3%), полуниця – 80 грн за 1 кг (+3%) та аґрус – 93,60 грн за 500 г (+7%).
Всупереч динамічній статистиці здорожчання, є ягоди, що навпаки, впали у ціні. Ідеться про черешню, журавлину та суницю, які подешевшали на 33%, 16% та 9% відповідно.
Варто зауважити, що вартість ягід у супермаркетах традиційно вища, ніж на стихійних та оптових ринках.
«Цього тижня Zakaz.ua відновив доставку продуктів з оптового ринку «Столичний» у Києві, де представлений великий вибір соковитих фермерських овочів, ягід та фруктів, свіжа молочна продукція, м’ясо і морепродукти, домашні делікатеси, а також різноманітні спеції, горіхи, сухофрукти, соління та інше. Порівнюючи ціни онлайн-вітрин ринку та супермаркетів, можемо зробити висновок, що різниця на деякі товарні позиції коливається до 40%. Наприклад, кілограм лохини на ринку “Столичний” коштує 330 грн, що дешевше на сто гривень, ніж у супермаркетах. Зокрема значно нижчі ціни на малину, диню та інші ягоди і фрукти», – зазначає Євген Нетреба, комерційний директор Zakaz.ua.
Ціни на баштанні
Кавуни та дині також вже з’явилися в магазинах, та поки їх купують не дуже охоче. Люди чекають на серпневий урожай, сподіваючись на нижчі ціни. Наразі вартість кавуна у столичних супермаркетах у середньому становить 30,99 грн за кілограм, що на 61% вище, ніж у липні минулого року. Найбільше підскочила ціна на диню – на 144%. Цьогоріч жовтий баштан обійдеться у 78 грн за 1 кг, тоді як у липні 2021 році ціна становила 32 грн.
Економісти зазначають: цього року значного зниження цін на баштанні плоди не буде, бо в Україні більшість баштанних культур йшла з Херсонської та півдня Запорізької областей. Також кавуни везуть із Миколаївщини та Одещини, але значно менше. Цього року через окупацію Херсонщини та частини Запорізької області переважно в магазинах продаватимуть імпорт, що безумовно, підвищить вартість. Крім того, на ріст цін впливає логістика. Адже навіть імпортні ягоди раніше доставляли в Україну через порти Чорного моря. Тепер їх доводиться везти вантажівками через Болгарію та Румунію. Це набагато збільшує витрати.
Аналітики сервісу доставки Zakaz.ua будуть й надалі підбивати підсумки та інформувати аудиторію про динаміку цін і пропозиції на продукти харчування в українських супермаркетах.