У разі підвищення акцизного податку на 11% втрати бюджету складуть більше мільярда гривень
За офіційними даними МВФ та ВООЗ рівень нелегального обігу у алкогольній галузі в Україні складає більше 50% і є найвищим з усіх підакцизних галузей. За офіційними даними ДФС за 9 місяців 2017 року з незаконного обігу вилучили 3 млн. л спирту та понад 12,8 млн. л алкогольних напоїв. Обсяг вилученої продукції співмірний з трьома місяцями роботи всієї легальної лікеро-горілчаної галузі. Втрати державного бюджету близько мільярду гривень.
Низька купівельна спроможність штовхає людей до придбання дешевого нелегального продукту, що за 2016 рік стало причиною загибелі 73 людей в різних областях України.
ПОКАЗНИК | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
ВИРОБНИЦТВО ЛГВ МЛН ДАЛ | 45.3 | 39.5 | 23.58 | 19.67 | 19.71 | 18 | 17 |
НЕЛЕГАЛЬНИЙ РИНОК ВІДСОТОК | 15% | 20% | 30% | 40% | 50% | 60% | 70% |
СТАВКА АКЦИЗНОГО ПОДАТКУ НА ЛГВ ГРН ЗА 1Л 100% СПИРТУ | 45.90 | 49.50 | 56.40 | 70.53 | 105.80 | 126.96 | 141.18 |
ФАКТИЧНЕ НАДХОДЖЕННЯ ДО БЮДЖЕТУ АКЦИЗНОГО ПОДАТКУ З ЛГВ МЛРД ГРН | 5,6 | 5,0 | 5,9 | 5,7 | 6,8 | 6,4 | 5,4 |
ПРОГНОЗНЕ НАДХОДЖЕННЯ ДО БЮДЖЕТУ З АКЦИЗНОГО ПОДАТКУ З ЛГВ МЛРД ГРН | 5,6 | 10,2 | 9,0 | 10,6 | 10,2 | 12,4 | 11,5 |
ПРАЦІВНИКИ В ГАЛУЗІ ЛГВ ТИС ЧОЛОВІК | 53.4 | 50 | 45 | 40 | 35.8 | 30 | 25 |
Зараз знаходиться на обговоренні проект Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків» реєстр. № 6776, який розроблено на виконання пункту 4 розділу ХІХ Податкового кодексу України щодо індексації ставок акцизного податку. У тому числі, на лікеро-горілчані напої на 11,2% на 2018 рік. Запропоновані Мінфіном зміни не передбачають фінансово-економічних розрахунків щодо розміру збільшення майбутніх надходжень. На цьому неодноразово наголошувала Рахункова палата України, голова комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна, депутати профільного комітету, експерти і профільні асоціації.
Ми переконані, що і підготовка і розгляд будь-яких пропозицій щодо акцизної політики має відбуватися з урахуванням показників кожної окремо підакцизної групи товарів. Яскравий приклад 2017 рік. При плануванні надходжень від акцизного податку з вироблених ЛГВ до державного бюджету на 2017 рік Міністерством фінансів було обраховано ресурс у 1,5 млрд. грн. при підвищенні ставки акцизного податку на 20%. Проте за офіційними даними Державної казначейської служби обсяги надходжень акцизного податку до зведеного державного бюджету від вироблених в Україні ЛГВ за період січень – серпень 2017 року вже скоротилися на 2% в порівнянні з аналогічним періодом 2016р. (з 3,82 млрд грн. до 3,74 млрд. грн), а обсяг реалізації ЛГВ на внутрішній ринок скоротився на 21% в порівнянні до аналогічного періоду 2016 року. Це означає, що по завершенню 2017 року до зведеного державного бюджету не лише не надійде додатковий ресурс, а навіть не досягне результатів 2016 року.
Ми неодноразово звертали увагу на недостовірність прогнозів Міністерства фінансів щодо майбутніх зборів акцизного податку, оскільки він базується на неіснуючих показниках обсягів реалізації ЛГВ та без урахування високого (більше 50%) обсягу нелегальної продукції в Україні. І цього року нажаль ситуація може повторитися. Наразі ставки акцизного податку були підвищені до рівня, який не забезпечив бажаних додаткових надходжень проте поглибив кризові явища алкогольної галузі. Тож ми наполягаємо не збільшувати ставку акцизу на ЛГВ і залишити їх на рівні 2017 року. Це дозволить оздоровити галузь і забезпечить додаткові надходжень до держбюджету. А політична воля у боротьбі з нелегальним ринком гарантовано захистить споживачів від смертельної отрути і збільшить обсяги податкових прибутків країни.