В Україні з 1 січня 2026 року запроваджуються обов’язкові електронні марки акцизного податку на алкогольні напої, тютюнові вироби та рідини, що використовуються в електронних сигаретах. Відповідні зміни були прийняті до Податкового кодексу та інших законів (законопроект №8287). Метою даної реформи є цифровий контроль обігу підакцизних товарів на території України: від виробника або імпортера, зберігання на складських приміщеннях, роздрібної торгівлі аж до кінцевого споживача.
Як це працюватиме?
1. Замість паперової акцизної марки вводиться унікальний цифровий DataMatrix-код, в якому вбудований механізм Track and Trace.
2. Створюється Електронна система обігу підакцизних товарів, яка ще на етапі замовлення електронних марок розраховує та виставляє рахунок до сплати за акцизний податок.
3. Завдяки цій системі походження алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин можна буде відслідковувати на будь-якому етапі переміщення товару. Зокрема, кінцеві покупці зможуть дізнатися про походження продукту через функціонал додатку «Дія».
Внаслідок введення еАкцизу держава розраховує на збільшення доходів бюджету та зменшення частки нелегальної продукції. За підрахунками Міністерства цифрової трансформації – ініціатора реформи – у 2022 р. Україна втратила майже 30 млрд грн податків через тіньовий ринок акцизних товарів. Впровадження електронного акцизу анонсувалося вже декілька років, і це є частиною зобов’язань України щодо імплементації законодавства ЄС на шляху до членства (щодо тютюнової продукції). Але норми законопроекту та попередні заяви можновладців дозволяють припустити, що впровадження еАкцизу матиме ширші наслідки.
Пошук грошей для наповнення держказни
1. По-перше, сама ідея об’єднання акцизів для алкогольних напоїв та тютюнових виробів в одну електронну систему є нетиповим рішенням. У ЄС діють дві окремі системи – track&trace для тютюнових виробів та Excise Movement and Control System для алкогольних напоїв. Це наштовхує на думку, що модель Електронної системи обігу підакцизних товарів буде розширюватися й на інші товари, зокрема фармацевтичну галузь, хімічну промисловість, паливо, лісове господарство тощо.
Впровадження електронного акцизу є частиною податкової реформи, яку розробляють в Офісі Президента. У рамках цієї реформи пропонується повний перехід до безготівкового розрахунку за підакцизні товари. Крім того, разом із впровадженням електронного акцизу планується підвищення ставок акцизів для урівнювання цін на алкогольні напої та тютюнові вироби з середньоєвропейськими рівнями. Це буде одним із компенсаторів для зниження податків, передбачених у планованій реформі «10–10–10».
Попередні підвищення акцизів в Україні, зокрема тютюнових, у 2016-2019 рр., призвели до того, що нелегальний тютюновий ринок тоді збільшився в шість разів. За результатами 2022 р. рівень тіньового ринку тютюнової продукції сягнув відмітки у 19,9%. Чому не вдається подолати нелегальний ринок? Насамперед, тому, що не працює, або найчастіше працює для власної корупційної вигоди, система контролюючих та правоохоронних органів. Здорожчання алкогольної та тютюнової продукції невідворотно призведе до буму виробництва контрафакту. І фактично успіх реформи залежатиме саме від правоохоронців, а не «фасадної» електронної системи, в якій будуть працювати легальні виробники та імпортери.
Про ціни та інше
2. По-друге, ще один фактор, який позначиться на цінниках в роздрібній мережі – технологічна адаптація економічних операторів – виробників/імпортерів алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин до електронних акцизних марок. Для нанесення DataMatrix-кодів на продукцію доведеться переобладнати виробничі потужності. Технологічно процес нанесення електронних акцизних марок для тютюнової продукції дещо простіший, аніж на алкогольні напої. Важливо зазначити, що електронна цифрова марка буде наноситися на кожну одиницю, тобто кожну пляшку та кожне пакування цигарок. Продукція має скануватися під час виробництва, під час зберігання на складах, під час доставки до роздрібної мережі та під час продажу кінцевому споживачу. Виробники та імпортери мають опцію нанесення групових ідентифікаторів для поліпшення логістики, але все одно потребуватимуть збільшення кількості пристроїв сканування та контролю.
Таким чином, на легальний бізнес зросте фінансове та операційне навантаження. Одночасно надмірна увага контролюючих органів до обігу підакцизних товарів породжуватиме додаткові ризики для зловживання такими органами своїми повноваженнями.
Про податки
3. По-третє, суми акцизного податку сплачуються економічними операторами протягом 15 робочих днів з дня формування електронної акцизної марки, тобто авансом. Система ЄС щодо алкогольних напоїв передбачає сплату акцизного податку у кінцевому пункті споживання, щоб полегшити доступ продукції на ринки внутрішніх країн-членів. Українських можновладців цікавить, насамперед, фіскальний результат, а не конкурентоспроможність українського бізнесу.
Виникає цікава ситуація, що, з одного боку, впроваджується реформа, яка має вирішити проблеми нелегального ринку, а з іншого боку, в перехідний період до 2026 р. урядовцями вигадується чергова корупційна схема. Впровадження електронної системи відслідковування та оподаткування підакцизної продукції може мати позитивний вплив на державний бюджет та контроль над нелегальною продукцією. Проте тут важливо враховувати, що ця система сама по собі не здатна вирішити проблему корупції в правоохоронних та контролюючих органах.
Джерело: Юридичний вісник України