21 квітня відбулось публічне обговорення на тему «Спрощена система оподаткування – зберегти не можна ліквідувати?»
В обговоренні взяли участь представники Міністерства фінансів України, Міністерства економічного розвитку, представники бізнес асоціацій та об’єднань, НГО та незалежні експерти.
Експертами Інституту соціально-економічної трансформації та Реанімаційного пакету реформ Володимиром Дубровським, Вячеславом Черкашиним та Олегом Гетманом презентовано результати авторського дослідження, в якому вивчено проблематику, міжнародний досвід, проведено аналіз альтернатив та надано рекомендації щодо зменшення рівня неформальної економіки та можливостей для ухилення від сплати податків при імпорті та продажі товарів, а головне, підготовлено візію перспектив щодо подальшому розвитку та трансформації спрощеної системи оподаткування (ССО), зроблено спробу на системному та науковому рівні надати відповіді на найбільш болючі питання, що супроводжують її існування.
За результатами дослідження експерти дішли висновків, що більшість проблем податкової системи України міститься не у ССО, а у загальній системі оподаткування. Тому, вкрай необхідно, провести комплексну модернізацію саме загальної системи. У подальшому, зменшення так званої «пільговості» спрощеної системи по відношенню до загальної має відбуватися не через погіршення умов та звуження сфери використання ССО, а шляхом лібералізації та спрощення саме загальної системи, що, у свою чергу, може суттєво знизити рівень зловживань окремими можливостями ССО.
Ключовими змінами для подальшого економічного росту та легалізації оборотів лишається запровадження повномасштабної податкової реформи, без якої справжня боротьба з тінізацією економіки неможлива і багато в чому контпродуктивна.
Радник Міністра фінансів України, керівник офісу реформ Яна Бугрімова зазначила, що Міністерство послідовно виступає за збереження спрощеної системи оподаткування. Але, при цьому, життєво необхідним є проведення нового курсу щодо ССО: спростити та зберігти її для чесних підприємців, але зробити не можливими зловживання нею великим бізнесом.
Денис Гутенко, директор Департаменту розвитку підприємництва та регуляторної політики Міністерства економічного розвитку та торгівлі України наголосив, що МЕРТ в цілому підтримує результати дослідження, спрямовані на збереження ССО, яку вважає дуже важливою для розвитку підприємництва в Україні: «потрібно зберігти її для чесного бізнесу».
Ксенія Ляпіна, голова Державної регуляторної служби України повідомила, що спрощена система створювалась не для наповнення бюджету, а перш за все для дерегуляції та спрощення умов ведення бізнесу для найменших підприємців. Це важлива система для зменшення безробіття та стимулювання громадям забезпечувати себе та свої родини за допомогою підприємницької діяльності.
Володимир Дубровський, старший економіст CASE-Ukraine, головний експерт групи Податкова реформа РПР, зазаначив, що необхідно зосередитись на великих схемах ухиляння від сплати податків, таких як вивід капіталів у офшори (близько 10% від ВВП), схеми по ухилянню від сплати ПДВ, зокрема «скрутки», порушення митних правил тощо. Через ці схеми держава втрачає кілька сотень мільярдів гривень щорічно, на відміну від схем за допомогою спрощеної системи оподаткування, де можливості для зловживань на порядок менші.
Співзасновник Коаліції 25-и бізнес-асоціацій Олександр Громико зазначив, що бізнес об’єднався у Коаліцію для того, щоб збільшити інвестиційну привабливість країни, спияти проведенню радикальних інституційних реформ – реформи Державної фіскальної служби та митниці із підняттям заробітних плат співробітникам у 10 разів, створення Служби фінансових розслідувань, спростити адміністрування податків та зменшити дискрецію при їх адмініструванні, зберігти спрощену систему оподаткування та запобігти зловживанням крупними гравцями з її допомогою.
Педставники малого та середнього бізнесу, зокрема Олександр Чумак, Президент Асоціації приватних роботодавців та Надія Бедричук, виконавчий директор Української асоціації прямого продажу підримали збереження спрощеної системи оподаткування і висновки експертів щодо шкідливості тотального запровадження РРО, в той же час погодилися з пропозиціями експертів щодо необхідності ліквідації великих схем ухиляння від сплати податків.
Протягом дискусії обговорені питання щодо необхідності: радикальної реформи ДФС та митниці, набору співробітників на відкритих конкурсах та надання їм гідних заробітних плат; ліквідації податку на прибуток та впровадження моделі податку на виведений капітал, зосередивши контроль на зовнішніх операціях та мінімізувавши контроль внутрішніх операцій; зменшення неефективних видатків бюджету та зниження навантаження на фонд заробітної плати, в першу чергу за рахунок зниження ставки ЄСВ, остаточної ліквідації податкової міліції та створення аналітичної служби фінансовіх розслідувань; лібералізації та демонополізації ринку РРО – забезпечення можливості користуватись смартфонами та планшетами у якості РРО; стимулювання покупця отримувати фіскальний чек – механізми кешбеків та фіскальні лотереї; точкове розширення сфери застосування РРО на ризикові категорії платників (лакшері сегмент, ліки, великі торгівельні площі); запровадження електронних сервісів та патентів для найменших підприємців; необхідність відміни Указу Президена № 436/95 та інші питання.
Також представники бізнес асоціацій надали незадовільну оцінку роботі Міністерства соціальної політики, яке напрацьовує свої проекти у закритому режимі, не проводячи публічних та експертних обговорень. Наслідком цього народжуються такі шкідливі ініціативи, як необхідність сплати ЄСВ для тих, хо не веде діяльність, раптове збільшення мінімальної заробітної плати тощо.
Публічне обговорення вийшло відкритим, емоційним та змістовним. Присутність головних стейкхолдерів (представників великого, середнього, малого та мікробізнесу, ключових державних відомств) дозволило, мабуть вперше на такому рівні, розпочати конструктивний обмін думками щодо майбутнього податкової системи України та спрощеної системи оподаткування, як її невід’ємної частини.
У підсумку, учасники обговорення підтримали переважну більшість висновків дослідження, домовились про необхідність подальшої спільної співпраці та діалогу на основі робочої групи, створення якої ініціює Міністерство фінансів України найближчим часом.