Українці висловили підтримку законодавчій ініціативі заборонити розміщувати сигарети на видноті у магазинах. 68% опитаних підтримують таку заборону. Про це йдеться у результатах загальнонаціонального омнібусу щодо куріння в Україні[1], проведеного Київським міжнародним інститутом соціології.
Вітрини магазинів, де продають сигарети оформлюють таким чином, щоб підвищити стимул до куріння та спонукати людей, особливо молодь, до вживання тютюнових виробів, пояснюють в Українському центрі контролю над тютюном ГО «Життя». Для цього застосовують підсвітки, спеціальну викладку пачок, розміщують сигарети на яскравому фоні поруч із цукерками на рівні дитячих очей, використовують збільшені пачки та великі цінники тощо.
Українське законодавство яскраві вітрини із сигаретними пачками не вважає рекламою, проте науковці стверджують, що таке оформлення вітрин стимулює продажі тютюну, особливо серед дітей. Дослідники наголошують[2], що діти, які бачать сигарети у вітринах, на 60% більш схильні почати курити.
19 липня 2016 р. у Верховній Раді зареєстровано законопроект №4030а[3], який підписали 19 народних депутатів із різних фракцій, щоб прибрати рекламу тютюну у вигляді викладки сигарет у вітринах із українських магазинів шляхом заборони розміщення тютюнових виробів на відкритих полицях магазинів.
«Сигарети у вітринах зараз розміщують таким чином, щоб звертати увагу людей, зокрема дітей, на тютюнові вироби. Для цього використовують яскраве освітлення, збільшені пачки, привабливі кольори. Це на законодавчому рівні не вважається рекламою, але при цьому стимулює продаж тютюну. Ми зареєстрували законопроект №4030а, щоб прибрати викладку сигарет із вітрин магазинів. Така ініціатива викорінить рекламу тютюну із місць продажу»,- зазначив Костянтин Іщейкін, народний депутат України на нещодавній прес-конференції[4].
Метою законопроекту є забезпечення високого рівня захисту здоров’я людини, особливо дітей та молоді, а також виконання зобов’язань України відповідно до Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ)[5]. Відповідно до Керівних принципів щодо втілення Статті 13 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, у пунктах продажу потрібно заборонити будь-яке зображення і видимість тютюнових виробів. Україна як підписант цієї конвенції має виконувати взяті на себе зобов’язання.
«У 1991 р. ратифікувавши Конвенцію ООН про права дитини, Україна взяла на себе ряд зобов’язань з покращення добробуту дітей. Зокрема, у ст. 6 йдеться про те, що держави-учасниці визнають, що кожна дитина має невід’ємне право на життя, та…здоровий розвиток дитини. Оскільки кожен із нас знає, що куріння вбиває, тому ігнорування фактів нав’язування сигарет дітям є порушенням прав дитини. Також не варто забувати, що 90% курців, починають курити у віці до 18 років, а це означає, що потрібно зменшити привабливість куріння та маркетинговий вплив тютюнової індустрії», – наголосила Лілія Олефір, виконавча директорка ГО «Життя».
Сигарети у вітринах вже не розміщують у Канаді, Ісландії, Великій Британії, Норвегії, Фінляндії, Ірландії, Хорватії, Білорусі, Росії, Австралії, Новій Зеландії, Непалі, Панамі, Кенії.