Свою позицію висловив Олексій Пустовіт, партнер юридичної фірми «Астерс»

Уряд опрацював законопроект, відповідно до якого виникає новий напрям контролю у сфері злиття та поглинань. Держава отримує повноваження стежити і навіть зупиняти домовленості стратегічно значущих для нацбезпеки компаній орієнтовно із сорока галузей.

Ситуація з запорізькою «Мотор Січ» вказує на відсутність такого законопроекту.

Україна не першою спробує наглядати на інвестиціями. Схоже законодавче підгрунтя, жорсткіше, в Америці, країнах Європейського союзу.

Цифра угод, що не відбулися, з огляду на ризики національній безпеці, підіймається у світі. Причина не лише у військово-промисловій сфері. До прикладу, Австралія недавно спинила продаж молочної компанії китайському інвестору, бо «не відповідає інтересам країни».

В Україні з’явиться не лише поняття регулювання інвестицій, але й вирішення питань Кабміном.

В новому Документі не йдеться про регулювання процедури отримання дозволу. Але саме вона визначає права бізнесу, критерії оцінки допустимості інвестицій, положення про Міжвідомчу комісію з питань оцінки впливу іноземних інвестицій, формування її складу.

Падає ринок M&A. Правила нагляду формуватиме КМУ, а оцінку –  буде проводити урядова комісія. Відсутність якісних стримувань і гарантій прав на рівні закону створюють причини для додаткового впливу на бізнес, з практики інших регуляторних сфер.

Новий правовий Документ передбачає лише 1 пункт прав компаній – можливість оскарження остаточного рішення Міжвідомчої комісії в суді.

Сфери нагляду: оборона, виробництво озброєння, ядерна енергія, авіаційна, космічна, оператори телекомунікаційних та портових послуг, видавнича діяльність, надрокористування, деякі суб’єкти природних монополій (приміром, компанія з транспортування, розподілу нафти, газу трубопроводами).

Прив’язка до монопольного стану покладатиме на телекомунікаційних операторів додатковий тягар визначення відповідного ринку й своєї частки на ньому. Щодо портових операторів, то міститься звертання до переліку, який повинен визначити Кабінет Міністрів, тобто недотримана виключність, визначеність об’єкта контролю на рівні закону.

Поняття «інвестицій» у Документі займає велику частину ділових операцій. Окрім купівлі частки у компанії (порогом для оцінки виступає 10%-ий голосуючий пакет), вимога попередньої оцінки поширюватиметься на отримання в оренду чи інше управління більш ніж 25% активів стратегічно значущого підприємства, отримання функцій  керування ним.

Інвестор зіштовхується з необхідністю оцінки на етапі входження в стратегічне підприємство, інколи протягом періоду володіння ним і, врешті, під час повного або часткового продажу активу.

Останнє особливо потребує уваги поточних власників активів зі сфер, що підпадають під оцінку.

В разі прийняття закону, такі активи можуть бути заморожені, їхня вартість може спадати, а з фінансуванням не виключені складнощі через меншу заставну привабливість таких активів.

Для інвесткомпаній присутність у портфелі акцій стратегічного підприємства потенційно створює необхідність оцінки угод за участю материнської компанії, навіть, якщо вони безпосередньо не причетні до українського активу — стратегічного підприємства.

Закон поширює свою дію на іноземних інвесторів, пов’язаних з ними осіб. Передбачається, що інвестиції українських компаній з використанням іноземних структур, угоди іноземних інвесторів через українські компанії також будуть виступати об’єктами оцінки.

Процедура — загальний опис термінів розгляду запиту на отримання узгодження інвестиції в Мінекономрозвитку, загальний перелік документів та інформації, зокрема, структуру компанії-покупця та її фінанси. Форму запиту буде обирати Мінекономрозвитку, здійснюватиме перевірку надання вичерпної інформації, підтвердження необхідності оцінки іноземної інвестиції.

Санкції і роль Антимонопольного комітету. Документ не містить прямих санкцій за порушення його вимог, однак передбачає неможливість отримання дозволу Антимонопольного комітету України на концентрацію, який дуже часто потрібен. Відсутність дозволу створює ризик значних штрафних санкцій, розмір яких може сягати 5  відсотків всієї виручки групи, до якої належить покупець.

Неможливо отримати антимонопольний дозвіл тоді, коли інвестиція може й не підпадати під оцінку. Для безперешкодного отримання дозволу АМКУ доведеться звертатися до Мінекономрозвитку із запитом на отримання погодження інвестиції «про всяк випадок».

Алгоритм дій суттєво гальмуватиме процес інвестиції, забираючи можливість паралельної оцінки інвестиції й отримання дозволу на концентрацію, посилюватиме регуляторний тиск на бізнес.

Країна має потребу у законодавчому інструменті захисту стратегічно важливих компаній. Початкова версія проекту Документу не є збалансованою з огляду бізнесу, так само як і оптимальним щодо юридичної техніки.

Відповідно до досвіду багатьох держав, якщо у вдосконаленій редакції закону додадуть критерії оцінки, процесуальні права учасників, можливість прийняття зобов’язання для отримання позитивної оцінки, відповідальність недобросовісних інвесторів, механізми впливу на порушників закону, інститути консультацій та слухань, можливість відводів членів Міжвідомчої комісії, основні повноваження й правила роботи Мінекономрозвитку і Міжвідомчої комісії, можливість оскарження їхніх окремих дій, це сприятиме його ефективності.

Рушійною силою ухвали Документу може бути анонсована приватизація, зокрема, підприємств «Укроборонпрому», це потребуватиме дієвого механізму захисту інтересів нацбезпеки.

За матеріалами LexInform

Вам також може сподобатися

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *