Прийняття Парламентом закону про фінансового омбудсмена збільшить ринок фінансових послуг – Проект USAID «Трансформація фінансового сектору»

Прийняття Парламентом закону про фінансового омбудсмена збільшить ринок фінансових послуг – Проект USAID «Трансформація фінансового сектору»

Проект USAID «Трансформація фінансового сектору» презентував законопроект, який створює установу фінансового омбудсмена в Україні, на міжнародній конференції «Захист прав споживачів фінансових послуг 2017: шлях до розбудови довіри», який було організовано спільно з Національним банком України.

Законопроект запроваджує новий для України інститут – фінансовий омбудсмен – спеціальний орган, який забезпечить позасудове врегулювання спорів між надавачами фінансових послуг та споживачами.

В Україні споживачі фінансових послуг майже не мають ефективного правового захисту в разі виникнення спору з фінансовою установою. Результати дослідження показують, що для вирішення спору споживачі зазвичай звертаються до самої фінансової установи або просто нічого не роблять і не беруть кредити в майбутньому. Єдиною альтернативою для фінансових споживачів залишаються суди. Це дорогий шлях, який може тривати не один рік. Новий законопроект пропонує втілити новий процес вирішення спорів – фінансовий омбудсмен, який матиме повноваження для швидкого прийняття рішень (розгляд спорів буде відбуватися в строк не більше 90 днів).

«Новим законом пропонується створити для споживачів фінансових послуг нейтральний, неупереджений механізм вирішення спорів. Фінансовий омбудсмен це незалежна публічна установа, яка буде наділена повноваженнями оперативного розгляду та вирішення спорів між споживачами та фінансовими установами. На жаль, сьогодні у споживачів, у разі виникнення спору, не має жодного іншого варіанту, окрім як йти до суду, якому вони не довіряють: тільки 10% українців довіряють судовій системі», –  зазначила експерт Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» Тетяна Бурак під час презентації законопроекту.

У законопроекті визначено повноваження, види діяльності, організаційну структуру та джерела фінансування фінансового омбудсмена. Його основна мета – неупереджений та оперативний розгляд звернень споживачів фінансових послуг та спорів за заявами споживачів. Фінансовий омбудсмен надає споживачам правову допомогу в підготовці документів та збиранні доказів, інформує регуляторів про недоліки існуючого правового регулювання фінансових послуг і проводить дослідження практики роботи зі споживачами. Законопроект  «Про установу фінансового омбудсмена» відповідає вимогам Директиви ЄС 2013/11/ЄС, які є обов’язковими для виконання в країнах ЄС з 1 січня 2016 року.

«Національний банк підтримує ідею запровадження інституту фінансового омбудсмена. З його допомогою споживачам фінансових послуг стане значно простіше знаходити спільну мову з фінансовими установами та вирішувати різноманітні конфліктні ситуації», – прокоментувала заступник Голови Національного банку України Катерина Рожкова.

«Цей закон потрібен українському фінансовому сектору. Багато банкірів та представників фінансового сектору вже підтримали ідею створення фінансового омбудсмена, бо вони знають, що нова справедлива система розгляду скарг споживачів тільки допоможе зростанню ринку кредитування», – зазначив Роберт Бонд, керівник Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору».

Для відновлення довіри до фінансового сектору потрібно, щоб Парламент, крім закону про фінансового омбудсмена, підтримав ще два важливих закони: законопроект 2456-д «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення захисту прав споживачів фінансових послуг» (пройшов перше читання у Верховній Раді) та законопроект 6027-д «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення кредитування» (підготовлено до повторного першого читання). Прийняття закону про фінансового омбудсмена та цих двох законів, разом з уже прийнятим законом «Про споживче кредитування», дозволить наблизити до вимог ЄС законодавство України у сфері захисту прав споживачів та закладе підґрунтя для зростання фінансового ринку. 


Міжнародна конференція «Захист прав споживачів фінансових 2017: шлях до розбудови довіри» — перший  широкомасштабний захід в Україні, метою якого є  вироблення оптимальної та ефективної моделі захисту прав споживачів фінансових послуг в Україні. Організаторами заходу є Проект USAID «Трансформація фінансового сектору» та Національний банк України. Серед ключових спікерів форуму: Катерина Рожкова (Заступник Голови НБУ), Бріджит Гоулард (Заступник Голови Агентства із захисту прав споживачів фінансових послуг Канади),  Маріель Коен-Бранш, (Омбудсмен Управління у справах фінансового ринку (AMF) Франції), Вільте Зельстра (Старший інспектор з нагляду Групи аналізу поведінки споживачів, Служба з нагляду за фінансовими ринками Нідерландів), Севак Мікаєлян (Координатор з питань регулювання та нагляду за ринковою поведінкою у Центрі захисту прав споживачів та фінансової просвіти, Центральний банк Вірменії),  Павел Загай (Заступник Фінансового омбудсмена Польщі), Росаріо Грассо (Радник Управління захисту прав споживачів та боротьби з відмиванням грошей, Банк Італії)

Оставить комментарий